fredag 9 november 2012

Mun-till-mun metoden

Och nu menar jag inte att HLR, eller hångla :-P Utan jag menar helt enkelt skvaller. Eller lite "snällare" menar jag utbyte av information. Tidigare skrev jag om att Anna, 9 år är hittad och att jag läst att hon var 11 år på nåt ställe och 10 på ett annat och så 9 år då. Som hon är. Lite fel på informationen dära.. Frågan är väl hur det kommer sig att det blev fel? Någon som sagt fel, skrivit fel?

Under tiden jag pluggade till sjuksköterska så fick vi lära oss att kritisera och granska materialet vi hade tillgängligt och hittade. Anledningen till det var att vi skulle lära oss att tänka på att ju fler som skrivit om det och ju längre tiden gått (med omskrivningar och allt vad det innebär) så förvanskas informationen. Nåt läggs till, nåt tas bort och hips vips står det nåt annat. Bibeln är ett lysande exempel. Många säger att det står som det stod från början. Skitsnack! Det är oerhört många som skrivit om den, gjort nya upplagor och så alla olika översättningar. Jag tror inte det är så mycket i dagens bibel, så som vi har läst den, som stämmer överens med orginalet. Och tänk alla historier i den? Oj. Ja, tänk allt som gått från mun till mun innan det printades ner. Kritikern i mig tvivlar starkt på sanningshalten...

Men nu var det ju inte bibeln jag ville diskutera, utan snarare metoden, att lämna ut information eller annat mun till mun. Eller skvaller om man så vill. Och det är ju nåt vi sysslar med hela tiden egentligen, kanske inte skvaller, men berättar i andra hand. Vi hör nåt, läser nåt och så pratar vi om det med en annan. Vi är själva med i situation, pratar med bästa vännen och diskuterar. Sen kanske man pratar med ytterligare en bästa vän och diskuterar med den och så diskuterar dem här två det du tog upp. Då blir det fel. Eller att en av dem tar det vidare till en annan person. Berättar allt du berättat och sedan diskuterar med denna. Då blir det fel. Oftast. Det är sådant vi ibland kallar för skitsnack och det är sådant vi blir sårade av, bortvisade av och utelämnade av.
Och ändå så händer detta hela tiden. Mun-till.mun metoden. Vi använder den dagligen. Det vi kan göra är väl att vara försiktiga med vad och hur vi för vidare information av olika de slag. Kanske tänker du som läsare nu att visst, självklart, det gör man ju alltid. Eller? Gör vi det? Tänker du alltid innan du säger nåt? Jag tror det flesta av oss många gånger är efterklok och många gånger tänker vi i efterhand på vad som eg. är sagt. Det gäller många! Så när jag säger att bland det värsta jag vet är skitsnack och jag står för ärlighet och uppriktighet. Vad säger du då? Tror du mig? Handen på hjärtat: är du alltid ärlig? Är du alltid uppriktig? Säger du "stop" varje gång nån berättar nåt som senare kan tolkas som skvaller, eller lyssnar du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar