tisdag 13 november 2012

Kanske inte alltid så bra matvanor

Var och läste lite på underbaraClara´s blogg (den är underbar!) och där hon skrivit ett inlägg om det här med sötsaker och fika till barn. Inspirerande berättar hon att hon odlar lite själv, bakar bröd och fika själv och använder så mycket naturliga råvaror som finns. Gärna ekologiska och närodlade.
Hade jag haft ork och energi (som räckte...) skulle jag nog också välja att göra det mesta från grunden, men när man slutar 16, ska hämta hem barn och sedan laga bra mat, räcker inte tiden till. Tyvärr. Då är det lättare att steka korv och koka makaroner. MEN, man kan välja bra råvaror och därmed bli nyttigare. Dessutom kan man ju lägga till grönsaker så blir det ännu bättre. Så var det ju det här med kostnaden på maten... Det är ofantligt dyrt med mat och väljer man ekologiskt får man lägga på nån krona, eller två. Detta blir jag lite smått irriterad över! Hade man haft pengar, eller hade maten vart billigare, vore det ju inte alls svårt att vara nyttig, laga mat från grunden och dessutom använda sig av bra råvaror.

Nåja. Nog om det för tillfället. Våran middag bestod idag av färdiggrillad, urbenad kyckling, grönsaker och chili/curry dressing på grovt grekiskt lantbröd. Mumma! Hur nyttigt det är egentligen har jag ingen aning om, men så gott!!

Hur tänker ni kring det här med mat, fika och godis? Får era barn (och gör ni själva det?) äta godis varje helg? Under veckan? Hur ofta får de fika och är det då hembakt? Maten? Lagat från grunden? Ekologiska råvaror? Berätta!

Här är det då blandat. Godis på helgen, fika väldigt sällan och då mest hembakat eftersom det är godast! Maten lagar jag ibland från grunden, ibland är det nån färdigvara, ibland nåt ekologiskt, ibland nåt närodlat... Ja. Det är en salig blandning! Men i slutändan tror jag att vi mår rätt ok i den här familjen. Visst, lite ändringar kanske vore på sin plats, men det är bäst med en liten förändring då och då. Mest för att behålla friden i huset!

Nä. Nu ska jag lyssna på mera om diabetessjukdomar.
Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar