lördag 1 december 2012

Vem är det som avgör det??

Snubblade över en artikel där FK (försäkringskassan) än en gång är i fokus för vad de beslutat, deras bemötande och beslut. Än en gång ifrågasätter dem.

Läs artikeln här : försäkringskassan. Så får ni hela bakgrunden.

Hur kan dem ha mage att ifrågasätta om hon har ont? Hur hon mår? Vem som helst fattar ju att cancer och all dess medecinering kan få vem som helst att braka ihop och må därefter. Det är inte första gången dem gör nåt sådant här och lär säkerligen inte vara den sista heller.
Jag förstår att man vill att så många som möjligt ska gå till sina arbeten och göra rätt för sig. Jag förstår att dem vill ta dem där som fuskar och de som är sjukskrivna utan egentlig orsak. Men visst är måendet subjektivt? Om jag mår illa, inte kan väl nån annan säga att jag inte gör det? Om jag har ont av någon orsak, inte kan väl du komma och säga att jag inte har det?

Så sitter det en läkare på försäkringskassan som läser lite papper, träffar aldrig den det berör och beslutar att den personen inte är tillräckligt sjuk för sjukskrivning och pengar från FK. Jag kan då för mitt liv inte fatta hur man kan bedömma en annan utan att träffa denne! Ingen besitter sådana kunskaper, eller övermänskliga krafter att de kan förstå och sätta sig in i en annan persons livsvärld, som i det här fallet handlar om cancer, för att sedan säga: " Du mår väl inte så illa? Inte är väl du så sjuk? " Dumheter!

Sedan kommer då en som är "nationell försäkringssamordnare" (finflåsa namn och säkert gör denne inte mer än nån annan där!) för att fint släta över det med att det är "oacceptabelt". Tacka fan för att det är det! Jag skulle skämmas ögona ur mig om jag som handläggare hade ringt till en sådan här sjuk person och ifrågasätta måendet. Så. FY SKÄMS PÅ ER! Och det gäller hela FK som helhet, men ingen individ utpekad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar