söndag 9 december 2012

Visst har vi glömt bort vad julen handlar om

I slutet av september såg jag första julsakerna komma upp på en av de större lågprisaffärerna. September? I oktober tog det fart och alla som säljer saker hade i mitten och mot slutet av oktober fullt med julpynt och annat som tydligen hör till julen. Typ i samma veva som halloween... Det krockade lite kan man tycka.
Skyltsöndag var denna gången av någon anledning redan sista helgen i November, d.v.s helgen före första advent. (Här i alla fall) Folk runt omkring blev som galna och skulle pynta då de hörde att det var skyltsöndag. De trodde att det var lika med första advent. Men vänta nu... vet de ens när första advent är och vet de ens varför vi har dessa söndagar innan jul?
  Och så har vi hysterin. Hysterin inför att pynta, ha de "rätta" sakerna, gärna nytt och modernt, byta ut, kasta, köpa mer. Hysterin kring all mat och så julklapparna förstås. Det är viktigt att det ska vara mycket, dyrt och så ska man spinga under de två sista veckorna innan jul för att man väntar in i det sista. Kan ni gissa hur mycket handeln ökar innan jul? Denna siffra är tagen från en artikel, men där står det att leksakshandeln säljer 25% av sin årsförsäljning vid jul. Hela handlen förväntas i år att går upp med ca 1,5% och vi kommer handla för ca 66 miljarder månaden innan jul. Miljarder , inte miljoner... Då ska ni veta att denna prognos enligt samma artikel är försiktig...

Jag säger nu inte att jag är nå bättre själv. Våra barn får julklappar, dock för en viss summa och inte mer än så. Vi har pynt och förra året köpte jag både gardiner och nåt nytt pynt. Och självklart har vi välfyllt i kyl, frys och skafferi. Precis som många andra... Men jag har inte köpt en massa nytt pynt i år bara för att jag är less det gamla eller måste följa det moderna. Har inte heller överköpt med julklappar och det enda som fortfarande kommer vara lika som förra åren, är maten.(Men inte samma för det tror jag inte skulle vara gott!)  Dessutom har jag inte haft hysteri kring köpandet då jag har suttit här hemma och beställt via nätet. Enkelt och smidigt. Hade större delen av julklapparna klara och inköpta innan första advent. Rekord!
Så tänker jag efter. Jag har svårt att dra mig ur hysterin och shoppandet och allt ska vara på ett visst sätt. Jag hänger med. För hur det här än låter, vill jag att mina barn ska ha det lika som många andra med allt vad innebär med mat, pynt och julklappar.

Inte undra på att många blir sönderstressade, jäktade och smått hysteriska den här perioden innan jul. Men det kanske är värt det för en dags lugn och ro med nära och kära. Glädjen och lyckan i ansiktena, skratten som ljudar, ljusen som brinner och lukten av all go mat. Är det värt det?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar