torsdag 6 december 2012

Bryter "duktighetsprincipen" och chillar i soffan

Det blev inte mycket skriva idag och jag ber om ursäkt för det! Brukar ju kunna slänga iväg ett och annat inlägg under dagarna jag är hemma och ledig. Dagen idag har dock präglats av serietittande, soffa och vila. Enda "nyttiga" jag gjort är hämta tjohalia och hennes kompis, grädda våfflor och tagit dem till friidrotten. Så här lite har jag nog inte gjort sen jag hade lunginflammationen. Kan säga att det vart nyttigt för mig. Att känna lugn och ro, fastän det ligger tussar av hundhår (han löser sommarpälsen= mindre kul och massor av hår!), disk på bänken och smulor på bänkar och bord. I vanliga fall smyger sig stressen över mig då jag ser mitt hem se ut så här... Oordnat, småstökigt och "smutsigt" (det är det ju inte för det städas för ofta, men det ser ut så då hund och människor springer ut och in) är inte nåt jag är ett fan av. Samtidigt har jag alltid sagt att jag inte vill ha det "kliniskt" för då blir det för stelt. Men städat så man kan gå barfota utan att få tofflor av hundhår och trampa in grus i trampdynorna. Så pass städat att man kan lägga sin smörgås på bordet utan att behöva känna att man tuggar i sig rester. Städat så att det känns rent då man tvättat händerna efter toabesöket och man slipper se bruna ränder i toan då man öppnar locket.
Då kände jag idag att jag städade igår. Strunt samma om det är hundhår på golvet en dag för news flash! vi har hund. Strunt samma om det står lite odiskad disk på bänken för vet ni vad? Denna vecka är vi två vuxna och tre ungar under samma tak. Vi bor här. Vi lever här. Strunt samma om det är vattenfläckar på kranen över handfatet på toaletten, eller tandkrämsrester i handfatet. Vi har en flicka på drygt 8 år. Hon måste få "grisa" lite. Det har vi nog alla gjort då vi var små... Ok att det är lite smulor i soffan. Det skyller vi på att vi alla i familjen har en tendens att vilja äta mackor i soffan.

Niclas brukar säga det emellanåt. Eller nu ljög jag, han gör det ofta! "Vi bor här, vi lever och det kan väl ändå få synas?". Det har han helt rätt i och vårat hem är INTE ett utställningshem, utan ett hem fyllt med saker vi tycker om, människor, hund, till och med en ödla. Inte undra på att det blir lite "stökigt" under dagarna, eller hundhår (tussar vid det här laget) överallt på golvena. Och inte bara där, utan möbler, kläder och ja, ta mig fan i maten ibland.
Enda jobbiga med att låta det vara en dag eller två, är att det blir så mycket att städa och fixa då man väl gör det. Och lite stressigt blir det i min hjärna då det är så. Nu ska jag lära mig att chilla på riktigt (men inte för mycket för det kan jag inte stå ut med!)

Så. Gör som jag: chilla, slappa i soffan lite eller gör nåt skojigt, motionera. Vad som helst utom att städa, fixa och dona. Det är värt det! (åtminstone för stunden i alla fall).

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar