måndag 20 januari 2014

Räknas detta som vilt djur och "klappat"?

Dagens fråga lyder: har du klappat ett vilt djur?

Njae... Det har jag nog kanske inte om man inte räknar ett otal med fåglar som blivit påkörda som jag försökte rädda. Då jag var liten förstås. Eller den döda ormen jag förflyttade från vägen (var väl kanske inte lika med att "klappa"...hahaha!)
Men det hände en grej då jag var i typ 11 års ålder. Min uppväxt spenderade jag ute på landet, i en by som ligger ett antal mil från närmsta stad. Där fanns det även varje höst en massa renar som de forslade till ett bete. Bekymret var väl det att dem gärna ville stanna hos oss. Där i byn och runtom på vägen och en massa på våran gård. De vart liksom våra väldigt nära grannar. På gott och ont. Förmodligen mest ont...
I alla fall, så skulle jag cykla till min kompis och vägen dit var då alltså "storvägen", den väg som går rakt igenom byn, från en stad till en annan. (kanske bättre å kalla städerna för större samhällen). Det här var på hösten och givetvis var det så mycket renar att de skymde träden. Ja. Det är sant!
I min lilla värld cyklade jag där, utan hjälp för det existera knappt då. Hade kommit ca 500 meter  då jag var mitt i den stora flocken, som inte brydde sig nämnvärt om den cyklande flickan. Jag var tvungen att stanna till för annars hade jag cyklat rakt in i arslet på en av renarna. Svor lite (jo, jag gjorde det som barn) och halvskrek att dem skulle flytta på sig. Vet ni? Det sket dem i. Fullständigt. Så blev det "fritt fram" och jag skulle som "starta igång" då en ren plötsligt vänder och kliver ut rakt framför mig. Vilket resulterar i att jag cyklar på renen... Och pladask i asfalten med hakan först. Gjorde *piiiiiip* ont! Reste mig upp, blodet rann från hakan, det bultade och gjorde ont i huvudet och tårarna sprutade. Närmaste renen fick sig en "klapp" på ryggen (jo, den stod så nära) i redig ilska innan jag cyklade hem för att plåstras om.
Räknas den "klappen"? ....  ;-)

bild lånad från google







Utmaningen finns här http://liie.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar