lördag 25 januari 2014

Hiss och Diss - Husdjur

Idag är det då meningen att jag ska hissa och dissa då det gäller husdjur. För min egen del blir det inom kategorin att "ha ett husdjur", inte om själva husdjuren, eller vilket som är bäst och sämst som husdjur.

Det blir fem av varje, för att begränsa lite :-)

Hiss:
* Sällskap när helst du själv vill och behöver
* Mysiga stunder (kel och klapp)
* Någon som lyssnar (och inte pratar tillbaka)
* Många olika sorter (kanin, katt, hund, fiskar...ja, listan kan göras lång!)
* Beroende på vilket husdjur man har, motion-träning.

Diss:
* De flesta husdjur man har, dör före en själv... och inom några få år. Hemskt jobbigt!
* Kostsamt (speciellt vid sjukdom som kräver veterinärvård)
* Många husdjur hårar ner en massa = mycket städ (öht en hel del städ, oavsett djur)
* Att det finns de som inte ska ha husdjur. De som inte vet hur man tar hand om dem.
* Att man själv kan bli skadad och därmed rädd. Ex. bli biten av en hund, sparkad av en häst ... För bland det bästa som finns (tycker jag) är att omringas av djur! Dem ger så mycket och utan krav.


Det finns massor mer på "hiss" delen då det gäller husdjur. För mig innebär att äga djur, en form av frihet. Hur lustigt det nu kan låta då man faktiskt blir lite "fast" av dem. Det är svårt att resa iväg då man har husdjur. Men för min del som har hund, innebär det motion. Att gå ut å gå är viktigt för mig, både för min onda rygg och för att lindra fibromyalgin. Det ger mig en stund med lugn, harmoni och få "rensa tankarna". Många säger att jag kan ju gå utan hund, men även om jag vet att det är nödvändigt och bra, så skulle jag inte göra det. Det har jag sett dem gånger jycken har vart borta hos en kompis.
Under hela min uppväxt har jag haft katter, hundar och kaniner. Även höns och grisar. Senare, i tonåren, hästar. Så det har alltid funnits mycket djur runtomkring mig. Så mycket jag kan berätta om vad dessa djur har gett mig. Men det får bli en annan gång!

Tjingeling!






Utmaningen finns här http://liie.se/

2 kommentarer:

  1. Så hemskt när djuren dör. Jag tänkte inte ha någon mer kanin efter att min första dog, men kunde till slut inte hålla mig längre, så mysigt med djur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det värsta! ... Men har man en gång haft djur är det ofta svårt att inte skaffa ett igen. Tänkte lika då jag omplacerade min hund jag hade före våran gamla jycke vi har nu, att ingen mer! Det var jättejobbigt :-( Jag hade kanin som ung. Om du tycker om kaninen skulle du ha fått träffa han.. ojoj vilken kanin. Å vilka minnen jag har :-) Han var mycket speciell.

      Radera