onsdag 22 januari 2014

Ledig dag och hemmagjord broccolisoppa

Har en ledig dag. Visserligen en igår också, men eftersom jag vakade av kändes det mer som att dagen gick i ett töcken. Det är riktigt jobbigt den där dagen man ska vända tillbaka dygnet. Tur är det då att jag inte jobbar dag förrän imorgon! Hade aldrig klarat av att stiga upp 6 i morse för att jobba.
Som vanligt har jag ägnat min lediga dag åt hemmet med allt vad det innebär. Men det är skönt för då vet jag att det inte behövs städas så mycket till helgen. Istället kan jag spendera den i ledighetens tecken tillsammans med karl och barn.
-20 var det ute nu mitt på dagen och jag bestämde mig då för att gå en promenad med jycken. Inte för länge, för då fryser stackarn, men en halvtimme i rask takt blev det ändå. Mycket skönt med frisk luft och lite motion! Önskar bara att temperaturen kunde sjunka till mellan -10 och -15, då är det perfekt! Promenaderna är ljuvliga då det är så och då mår jag ofta rätt bra. Hunden likaså ;-) Men det får inte blåsa. Då är det mindre roligt och definitivt inte ljuvligt.
Idag blir det broccolisoppa till middag. En god repris från i november då jag gjorde den första gången. Nu när det är så här kallt blir det gott med en mustig och värmande soppa.

För dem som vill ha, här är receptet:

500 gram broccoli (går utmärkt att anv. fryst)
4 medelstora potatisar
2-3 dl grädde (visp eller matlagning spelar ingen roll)
1 lök
1 vitlöksklyfta
1 liter + 2 st grönsaksbuljongtärningar
salt och peppar

Koka upp buljongen och tillsätt hackad lök och tärnad potatis. Koka i ca 10 minuter och tillsätt sedan broccolin i mindre bitar. Koka ca 15 minuter till (då bör det vara genomkokt). Tillsätt en pressad, eller skuren vitlök.
Mixa soppan slät, alt. låt det vara i bitar. Detta är smaksak, men godast är den nog slät.
Tillsätt grädden, salt och peppar. Jag använder cayenne peppar för att få lite sting i den och så vitpeppar. Allt efter smak!
Servera med kräftstjärtar (knaprigt stekt bacon går också!) och bröd. Yummie!!

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar