onsdag 8 januari 2014

008. Något jag gillade som tillhörde "det andra könet"

Kanske inte riktigt den rubrik jag vill ha eftersom det här med könsroller stör mig. Visst har vi olika kön, men vadå gilla något som tillhör ett annat kön? Visst var det könsindelat då jag var barn. Ja herre jisses, jag växte upp på 80-talet och konstigt vore annars då man fortfarande klassade in barn i kön, men även mycket efter social status.
Skrev härom dagen om vad som var populärt då jag var barn och mycket av det gjorde ju även pojkarna. Hoppa och dyka i snön, gräva grottor, åka skridskor, knacka dörrar och springa ifrån, palla bär och grönsaker... Ja, det finns hur mycket som helst! Även om vi flickor fick dockor och barbies i present och julklapp, så var det mycket både jag och mina "tjejkompisar" tyckte om att göra som nog skulle klassas som "pojksaker".
Jag hade många småbröder som lekte med diverse "pojksaker", bilar, bilbanor, actionfigurer typ He-Man (var omåttligt populärt!) och det tyckte jag var riktigt skoj! Gjorde mycket annat som liten också som kan klassas till "det andra könet", så som köra go-kart, minimoppe, skoter... Älskade att köra skoter och busa ute på sjön i djupsnön! Åka bob, plastsäck och madrass nerför väldigt branta backar/småberg var dunderskoj. Det var nog mer att göra "pojksaker" än typiska flicksaker då jag var liten. Tror det handlar om att det mesta gjordes utomhus och vi lekte ju med det som fanns. Saker, som sådana, var vi inte så brydda om.
Jag tror nästan att det är mer "könsindelat" idag. Kan höra från min dotter att hon inte vill leka "kill-lekar" och "det där är bara för pojkar mamma". Och hela tiden försöker jag få henne till att förstå att lek är lek och inget annat. Men för min del var det naturligt och inte alls konstigt att göra det som kanske "tillhörde pojkarna" då jag nog var lite av en "pojk-flicka" som liten. Skrubbsår, göra illa mig och vara aktiv fysiskt var inget som skrämde mig. Så att säga.




Utmaningen finns här http://liie.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar