torsdag 31 januari 2013

Är det meningen att 14-åringen ska visa mer ansvar än en vuxen?

Då man kan läsa om 14-åriga Astrid som bor och går skola i Luleå. Där har de målat en bild utanför personaltoaletten, som jag förstått det. Personaltoaletten. Ni vet där de vuxna som ska ansvara för rätt och fel, för barnen/ungdomarnas utbildning, går på toaletten. Varje dag ser de denna bild.
En person reagerade. Det tragiska i det hela är att det inte är en vuxen, utan en 14 år gammal tjej som reagerar på denna bild och meddelar att "den är sexistisk!". Och tacka fan för att den är det! Finns inge humor i den där bilden som rektorn på samma skola tycker. Hon är ju dessutom en kvinna. En kvinna som ska ha ansvar för ungdomarna. Jag kan tycka det känns konstigt och mycket fel.

Vidare i artikeln i aftonbladet så säger tillförordnad rektor (den andra var lägligt på tjänsteärenden) att de inte vill kommentera det här vidare. Varför inte? Det här om något är absolut något som kan diskuteras. Det är sådana här "smågrejer" som får samhället att tycka och acceptera att det är ok att pojkar "busar lite" med flickorna. Ska vi vända på steken? Hur kul skulle det vara på en skala? Inte alls.
Astrid, 14 år, går på Tunaskolan i Luleå. Nu har hon till och med varit med på tv 4 Nyhetsmorgon där de säger rakt ut "bra jobbat! Vi hejar på dig!". Men "hejar"? Är det inte på tiden att vuxna ställer sig upp, sätter ner foten ordentligt och säger ifrån? Säger och visar att sådant här inte är ok på nåt plan? Aldrig någonsin är det ok. Och jag är så jävla irriterad på den där som kallar sig för rektor: "jag tycker det är lite humor". Dessutom, så lågt kan inte ens glocalnet sjunka, så ser dem till att ha en enkät och diskussion om denna bild, då Astrid inte är där. Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Så här beter sig alltså vuxna människor och vi tror då alltså att vi ska kunna "prata" ungdomar tillrätta? Ingen, och då menar jag INGEN gör som vuxna säger, de gör som vuxna gör.

Tänk att det går så långt att hon är med på nyhetsmorgon. Där sitter hon, en ung individ och modigt står upp för det hon tycker och tänker. Trots elaka kommentarer och vuxna som skiter fullständigt i att det finns ungdomar som mår dåligt av denna bild, sitter hon och berättar vad hon tycker. Det där är en tjej jag hyllar, en tjej jag ser upp till (jo, även om hon är yngre gör jag det!) och jag hoppas att hon inte ger upp. Jag hoppas att detta och annat bra som skrivits på nåt sätt når fram till henne så hon vet att hon inte står ensam.

Här kan ni läsa artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16148586.ab


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar