fredag 11 januari 2013

Prioritering. Ett ord med dubbla klanger

Har en dotter som använt datorn hela kvällen. Hon går in på Youtube och lyssnar på en massa låtar. Sötungen min! Tänkte skriva ett inlägg via mobilen, men tycker det är lite väl ansträngande för fingrarna att skriva på den och det tar sån tid.

På tal om tid... Skrev just en status på facebook om att jag kanske börjar bli gammal för tiden går så fort. Det känns som att jag inte hinner det jag vill hinna alltid. Det handlar eg. inte så mycket om det vardagliga så som hushåll, jobb och barn. Utan annat.Sådant jag vill göra för att känna mig nöjd, för att känna lycka och för att trivas i livet. Självklart är jag lycklig i min familj, jag älskar min partner och gläds varje dag åt att jag har det så bra. Men det handlar inte om det heller, utan det handlar om mig. Jag.
Prioritera heter det. Ett ord som både kan ha positiv, men såväl även en negativ klang.

Mina drömmar är många och flertalet av dem kommer så förbli. Vissa kan jag säkert införliva och en del kan jag försöka med. Och då kommer stoppklossen. Det kallas för "pengar" och tydligen är det något som idag är ett måste. Ett måste för att leva ett vanligt liv. Livet vill jag fortsätta med och tycker jag lever ett bra liv med en härlig familj, ett fast jobb, hund, bil... ja, vi behöver inget mer. Men det är där skon klämmer lite för VI behöver inget mer egentligen, men jag. Eller inte behöver, men vill. Inte mer pengar, inte mer saker. Annat.
Jag vill göra sådant som får mig att känna mig stolt över mig själv, nöjd och glad med hela mitt hjärta.
Hur prioriterar man det här då? Hur gör djur, typ. Mer tid är ett måste. Orken bör också finnas och då är tid ett måste. För att få mer tid skulle jag behöva gå ner en massa i tid på jobbet, men det ger en sämre ekonomiskt förutsättning. Så. Jag sitter fast lite grann...
Så. Tiden går enligt mig för fort och visst jag är ung så det jag vill kan säkert vänta några år. Men tänk (inte för att tanken är så trevlig) om jag inte har dessa år att vänta då? Varför vänta? Inte blir det nå lättare för att jag drar på mig några år till och den som säger att det blir lättare den ljuger så tungan blir svart.

"Prioritera". Gör man det rätt kan det blir mycket bra. Gör man fel så ja... Då blir det förmodligen inte som man tänkt. Ett ord med nyanser, med klanger av både positiva och negativa inslag. Om jag prioriterar en promenad istället för att dammsuga ser jag det som positivt, men vet att det kan bli negativt om jag alltid gör så. Inte alltid roligt att ha en hund under fötterna och ett sandtag i hallen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar