söndag 2 februari 2014

Om två helt olika ämnen. Kan behöva lite hjälp...?

Som sjuksköterska skulle jag nästa kunna ställa en diagnos själv. Visst? Men ärligt talat vet jag inte om det här smittar eller om det är nåt jag ätit... eller om det är en lite kraftig magkatarr.
Igår var jag inge bra i magen, vilket inte är ovanligt. (ursäkta infon!). Så idag då jag steg upp så mådde jag riktigt "tjyvens" och funderade först på att stanna hemma, men tänkte att det nog bara var att jag är/var ordentligt trött. Natten bjöd ju givetvis inte på nån vidare bra sömn... For iväg och tyckte att det liksom blev lite bättre efter en kopp kaffe.
Jobbade på och vid 09.30 satt vi och hade morgonfika. Andra smörgåsen gick väldigt trögt att få i mig.. Kvalmigt illamående med kallsvettningar. Inte så roligt. Det sipprade svett från handflatorna.. Jäck! Det lättade och kom tillbaka, ökade och minskade i styrka. Var "tvungen" att skölja av händerna flera gånger för att slippa känna mig äcklig. Till slut ringde jag chefen och berättade som det är/var och blir således hemma under morgondagen. Kanske lika bra med tanke på att det faktiskt går magsjuka. Det konstiga är att jag ändå kunnat äta lite nu ikväll, fast för tillfället är det mest coca cola som duger! Väldigt gott när måendet är så här.
Får hoppas att det går över snart för det här är mindre skojigt, så att säga.

På tal om annat så funderar jag starkt på vad det är jycken våran "lider av" egentligen. Jag vet inte hur många det är som är hundkunniga som läser min blogg, men kommer ni på nåt vettigt kan ni väl slänga in en kommentar?
För två år sedan började han lösa hår mer än normalt och det hjälpte inte alls att duscha han utan det kom tillbaka efter en-två veckor. Beslutade till slut att byta foder på honom. Vid det tillfället åt han friskies - kycklking. Och hade ju mått bra på det i flera år. Bytte till Carrier - original för att få mer fett, inget vete och bra fetter. Detta gjorde jag för 1 å 1/2 år sedan. Blev något bättre, men inte helt. För snart ett år sedan, i mars, var vi hos veterinären då han hade kräkts en hel del under ett par månader. Han fick då Andapsin (typ som losec/omperasol) för magen och det stillade sig. Två månader efteråt, i maj, fick han öronproblem.En jäkla massa vax! Så illa att han hela tiden hade behov att skaka på huvudet. Köpte öronrens och använde med gott resultat. Tyvärr återkom detta med jämna mellanrum. Under sommaren började han lösa ännu mer och det liksom "regnade" hår av honom. Dock inga kala fläckar. Samtidigt fick han på utsidan av öronlappen små fläckar med typ "kladdig" mjäll. Sedan en liten sådan fläck på huvudet. Trodde fortfarande att det var fodret, så bytte till ett fetare, Carrier - regular. Samma innehåll men mera fett. Efter det barka det liksom bara utför...
Han löste sommarpälsen och har löst en hel massa sedan dess. Pälsen har känts torr och fnasig, men huden fet och mjällig. Öronproblemen kommer och går.. På detta har han då slicka sig en hel del baktill.
Så. Då for vi till veterinären för ett par veckor sedan och det svar jag fick var att han troligen är proteinallergiker. Och då inte mot mängden, utan källan, som i det här fallet är nöt och fläsk enligt innehållsförteckningen på Carriers hemsida.
Men för att utesluta annat så fick han receptbelagd parasitbehandling som vi skulle ge vid tre tillfällen med tre veckor mellanrum. Nu är det snart två veckor sedan första behandlingen. Det vi har märkt är att han löser mindre, men mjället är till stor del kvar....
Det veterinären vill är att vi ska köpa ett allergifoder hos dem (svindyrt!!) för att köra en s.k eleminationsdiet för att se om han är allergiker. Det här måste jag köpa snarast då fodret vi har är typ slut. Men om han blir ännu bättre efter nästa behandling av detta parasitmedel, hur ska jag då kunna veta vad som är vad?
Och vad kan det vara? Verkar ju inte ha smittat till nån annan hund han varit med, så det lutar kanske åt allergi då... Ja, inte vet jag. Men det känns som att allt bara är ett stort frågetecken. Nån som har förslag?
Det jag har fått reda på är att foderallergi brukar ge utslag och ofta infektioner i form av småsår. Detta har han inte! Lite röd i ljumskarna, men inga direkta utslag. Har inga kala fläckar och kliar sig inte överdrivet, om än han gärna vill skaka på sig. Men, det har blivit något lugnare på den fronten också sedan första parasitbehandlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar