lördag 22 februari 2014

Hiss och Diss - Musik!

Lördag och vid det här laget vet nog alla om att det är dags för Hiss och Diss. Det gäller ämnet musik och jag tänker mig 5 av varje.

Hissar:

- Musikstilar. Att det finns så mycket olika sorters musik att välja på!
- Känslokälla. Musik bringar oftast fram olika känslor. Det är bra för oss att tillåta oss känna emellanåt, drifta iväg ut på minnenas gator och vara i nuet. Brukar använda mig av ämnet musik då jag pratar med mina gamla patienter på jobbet... Det brukar skapa en oändlig källa av minnen!
- Många olika instrument som skapar mycket vacker och härlig musik. Och att det finns så många instrument vi kanske inte tänker på i första taget: harpan, panflöjten, banjo, luta, ukulele... ja, det finns så många instrument man inte ens hört talas om. Kika här: http://musik-instrument.se/arkiv/
- Stor variation på artister. (kan även tillhöra diss..)
- Man kan dansa till musik. Dans är ju något som väldigt många av oss tycker om att utföra i alla de olika former som finns. En bra träning, roligt, energifyllt... ja, dans och musik går ju hand i hand.


Dissar:

- Att det finns de som tror att de kan spela och sjunga, men inte kan. Det låter förfärligt då... Ta bara alla de som på IDOL säger att de hört att de sjunger så bra och så låter det som att katten blivit skadad.
- Personer som "ser ner på" de som tycker om annat, lite mer ovanlig musik. Musik är till för ALLA och då spelar det ingen som helst roll vad man själv väljer att lyssna på.
- Alla tävlingar som finns inom musik... Ja, faktiskt dissar jag det och framförallt IDOL. Det kan vara roligt att lyssna på ibland då jag kan hitta nån ny favorit för egen del. Men är det inte lite överdrivet? Och sist var det då utseendet som spelade mest roll. Tydligen. (är nästan tvingad att se då jag har en dotter som är överförtjust i det!)
- Jag dissar att utseendet och performance ibland, eller ja ofta, spelar större roll än om artisten verkligen kan sjunga...
- MTV. Ja, jag dissar hela den kanalen. Om en kanal som förkortas till MTV , d.v.s Music Television och knappt visar nån musik alls... Jag tror ni förstår. Idag är det en rad massa korkade realityshower och annat skräp. För 20 år sedan var det musik 90% av tiden och en stor blandning av det.








Utmaningen finns här http://liie.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar