torsdag 13 februari 2014

Är det någon mening att tävla för äran?

Dagens fråga i veckans tema: om man bara tävlar för att vinna äran, är det någon mening att vara med då?


Det här är ju en fråga som för mig går att vinkla lite hur som helst. Spela spel, är det att tävla? Kan ju nästan tycka det då det är en vinnare och resten förlorare. I spel, typ "fia med knuff", "yatzy", "uno" så tävlar man ju inte om annat än äran att vinna spelet. Eller hur? Så jo, om det gäller sällskapsspel tycker jag absolut det är värt att vara med. Tävlingar som är privata, d.v.s sådant man kanske gör med familj och vänner exempelvis kungen, boule, minigolf är ju sådant där (åtminstone vi) tävlar för äran att vinna.

Låt säga att det är en tävling för barn, ex. lilla vasaloppet på skolan, där är ju äran något att tävla för. Eller bara tanken att vara med och genomföra det. Visserligen blir dem oftast bjudna på bulla och saft och jag tror att diplom/liten buckla, är vanligt att få också. Men är diplom en vinst eller ett bevis?
Jag anser att det kan vara viktigt att tävla i mindre tävlingar för ärans skull då man är barn och växer upp. Mest eg. för att det är roligt och att det i grund och botten handlar om att göra sitt bästa. Och sedan har vi ju dem tävlingar där kändisar tävlar och donerar vinsten till en välgörenhet. Ett bra exempel på det är ju "fångarna på fortet". En annan tävling där de inte vinner något annat än äran är "så ska det låta", om man nu väljer att kalla det tävling.
Jag vet inte hur det ser ut i större idrottssammanhang, typ SM, OS, VM, EM.. Vad vinner dem? Ta då det är SM i hockey, där dem är ett lag. De får en buckla, men får dem nåt annat? För i sådana fall är det ju äran dem tävlar om.

Jag tycker absolut att det är en mening att tävla för äran! Men skulle givetvis inte vara med i ex. postkodlotteriet och tävla för äran, utan då för att vinna . Skulle inte heller vara med i andra tävlingar där det är ett pris, för att sedan vinna "äran". Tävlingar som brukar finnas på facebook där de har vinster som olika saker ex.  hårpodukter, en bok, en blombukett, smörgåstårta och annat, dessa är jag inte med i för att inte vinna priset. Säger ju sig självt...
Så det beror liksom på vad det är för sorts tävling helt enkelt.





Utmaningen finns här http://liie.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar