tisdag 18 februari 2014

När jag sjunger? .. Ja då säger andra....

.... Definitivt inte bravo!
Jag kommer från en musikfamilj där musik på ett eller annat sätt har spelat en väldigt stor roll. Min pappa är fantastisk på musik och spelar flera instrument, men mest och framförallt piano. Pappa var kantor och körledare, samt vickade som musiklärare under min barndom. Farfar var kantor och körledare hela sitt liv. Ja, nästan hela släkten på pappas sida har sysslat med, eller sysslar med musik på något vis.
Mina båda äldre systrar spelar piano och den ena är otroligt duktig på gitarr också. Synd bara att hon inte har spelat på många år... men jag hoppas hon tar upp det nån gång i livet! Och båda sjunger bra. På olika sätt, men dem har alltid vart duktiga. Min ena lillebror varken spelar instrument eller sjunger, medan min andra lillebror är riktigt duktig på att spela piano. Sjunga vet jag inte... Tror inte jag hört han sjunga?
Så är det jag då. Euhm... I den här frågan stod det att vi kanske kunde visa videosnutt på när vi sjunger. Jag ska bespara er den upplevelsen!
Som liten fick jag alltid höra hur dåligt jag sjunger. Men var fenomenal på att spela piano rätt och sjunga falskt samtidigt.. Hur nu det går till? (alltså inte fenomenal på att spela piano, utan på just den där kombon)
Sjunger väl kanske inte fullt så falskt i vuxen ålder, men nog är det ärligt talat hellre än bra! Det som är lite lustigt är att jag hör direkt om någon annan tar en fel ton. Och då menar jag EN fel ton. Kan tolerera ett par stycken i en låt, men råkar det bli några för många... ja, då håller jag för öronen! Därav har jag ofta svårt för att se på IDOL-programmet. Huvaligen hur det kan låta ibland. Vissa tror att jag då per automatik har ett bra gehör också och kan återspela det jag hör på pianot, men nä... det har jag inte. Mycket udda kan tyckas.
Så, svaret på vad andra säger då jag sjunger blir: .... att de håller för öronen och skrattar! Alt. så säger de faktiskt att jag kanske inte ska försöka ta ton, utan mima istället ;-)  Det gör inget, för jag vet om det och passar på att sjunga med i favoritlåtarna då jag är själv hemmavid. Eller i onyktert tillstånd... Och då kommer ingen undan! Hehe! :-P


(bild från google)





Utmaningen finns här http://liie.se/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar