fredag 21 februari 2014

Fredag och idag ger jag ett litet musiktips

Idag var det inte att länka något, utan att tipsa. I och för sig har jag ju länkat till en massa musik under veckan och tycker att det kan räcka :-)

Däremot är det svårt att tipsa om något... känner att jag bor i fel del av landet för att ex. kunna tipsa om en bra konsert eller liknande.
Men jag kan ge ett råd då det gäller musik.
I början av veckan skrev jag ett inlägg om musiksmak/stil på musiken. Vad jag tycker om helt enkelt och svaret blev "all-lyssnare".  I ungdomen var jag även då en all-lyssnare, men stilen jag hade påminde lite om (som det kallades då!) s.k "svartrockare". De som lyssnade på black metal. Men jag påminde även om någon som ev. lyssnade på punk... Så en del blev nog lite förvirrade. Vem var jag? Inte minst jag själv som funderade på var jag hörde hemma.
Under tiden jag växte upp så speglade musiksmaken stilen på kläderna och även hur man betedde sig. Jag försökte, men tror sällan jag lyckades. Eller så gjorde jag det då min stil var en salig blandning, vilket min musiksmak också då var. I dag kan nog ingen gissa vad jag lyssnar på, eller tycker om av att se på min klädstil och på mitt beteende.
En del säger att om man är "all-lyssnare" kan man liksom inte bestämma sig och "velar" i sitt beslut. Känslan jag får av dem orden är att man är sådan som person också... Men så är det inte! Mitt råd denna vecka är att vara dig själv. I allt. Din klädstil och ditt beteende behöver inte alls spegla vad du lyssnar på och tvärtom. Du är den du är. Tycker du om att enbart lyssna på svensk pop, eller black metal, eller klassiskt. Då gör du det. Vill och tycker du om en salig blandning av musik, då gör du det. Musik är för mig en glädjekälla, eller egentligen en känslokälla. Något som får mig att känna. Och det är något vi behöver göra emellanåt: känna efter. Låta oss känna efter, acceptera vårat mående och bara vara i nuet. I en tidspressad och stressad värld vi lever i, behöver vi få känna lugn och ro. För det ändamålet finns inget bättre än musik, oavsett vilken sort du tycker om! Så dagens tips/råd är: njut av musiken och tillåt dig känna. Det behöver vi alla.


(bild från google)






Utmaningen finns här http://liie.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar