måndag 3 februari 2014

Hoppas på att beslutet är rätt!

Vet inte om jag har tagit ett bra beslut eller om det är helt åt helvete fel.. men nu är det då taget i alla fall och bara tiden kan utvisa om det var/är det rätta.
De flesta av er vet ju om allt det som är med jycken våran, hans hudproblem, öronproblem och besöket hos veterinären. Där fick jag rådet att göra så här: parasitbehandling och sedan allergifoder köpt hos dem.
Parasitbehandlingen är påbörjad och jag köpte inte nåt allergifoder. Istället så funderade jag hel del under gårdagkvällen och i morse.. Googlade en massa och läste på forum, bloggar, veterinärsidor (typ som våra medicinsidor och vårdsidor) .. läste tills jag nog blev mer förvirrad än klokare.
Till viss del hänger Smoke´s symtom ihop med foderallergi, till viss del inte. Det här med mjällande hud ses sällan som ett av "huvudsymtomen", utan istället är det rejäl klåda, utslag och mag/tarmproblematik i form av ex. diarréer och att hunden bajsar ofta. Hans symtom kan även vara mjällkvalster, öronskabb, nån annan form av parasit - typ nåt med hårsäckar, eller helt enkelt att han har hudproblem som kan åtgärdas med mjällschampo.
Och så tänkte jag så här: vi köper allergifodret och så visar det att "nej, det blev inge bättre". Vad gör vi då? Jo, då måste vi gå vidare med allergitesten som finns i deras frys. I värre fall blir svaret "ja, han blev bättre". Då ska vi provocera honom med allt han ätit tidigare under 2 veckors tid. Gissa hur mycket det är?? Blir han då sämre, synligt sämre, ja då är han allergisk mot nåt i matväg. Då ska han fortsätta äta allergifoder och när han då bli bättre, provoceras med ett ämne i taget. Har vi tur lever han då vi är klar... *suck* Så i tankarna gick jag igenom det han har ätit under sitt liv i foderväg, matväg, hundgodis ... och kom fram till att han förmodligen aldrig har ätit lamm. Jag tvivlar på att de sätter lamm i tuggben och hundgodis... (hoppas jag i alla fall).
Har har då senaste 1 och 1/2 året ätit Carriers foder, som han i övrigt har mått bra på. Alla dessa foder innehåller nöt och fläsk. De flesta tuggben och godis innehåller även det nöt och fläsk. Tidigare åt han foder baserat på kyckling och ibland oxköttt. Men så vitt jag kommer ihåg, aldrig lamm. Därför har jag nu köpt Carriers Lamm och Ris, som tydligen ska vara bra för överkänsliga hundar med tendens till foderallergi. Vi ska se till att han äter det och inget annat i minst 8 veckor. Klarar han detta är mina misstankar korrekta. Då är han överkänslig/allergisk mot nöt och/eller fläsk. Så, vi gör våran egen eliminationsdiet och håller tummarna för att det går! ¨

Lilla vännen min.. jag hoppas verkligen att det här kommer gå vägen så vi slipper gå igenom hela den där proceduren! Fast, ärligt talat vet jag inte riktigt om jag ska tro på dessa allergifoder som dem har... emellanåt känns det som att dem bara är ute efter att sälja och tjäna pengar.
Jag ska även köpa nåt milt och bra schampo för att se om det hjälper. Älskade jycke...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar