torsdag 25 oktober 2012

Vem är din vän?

Varför har du facebook? Är det för att hålla kontakten med släkt, familj och vänner? Med gamla skolkompisar, bekanta sedan förr? Är det kanske för att det finns så mycket spel? Är det till och med så att du är beroende av facebook?
För mig är denna sida en mötesplats, en forum för att vara social i ett sammanhang som inte hinns med i dagens samhälle. För det är lite så... Tiden räcker inte till för att vara social som man tidigare var genom att träffas och umgås. Idag följer facebook oss överallt! På jobbet, hemma, på stan och hemma hos våra vänner. För i våra fina mobiltelefoner kan vi nu nå ut i världen på ett par sekunder.
Tyvärr medger jag att facebook har blivit en stor del i mitt liv och det känns inte bra. Det är sorgligt. Fast å andra sidan är det ett bra medie där jag kan berätta om jag är hemma eller inte, vad jag ska hitta på och inte. För de som är intresserade. Det är även ett sätt att hålla en sporadisk kontakt med gamla vänner, bekanta, skolkompisar och även släkt och familj som befinner sig fysiskt långt borta. Men beroende är jag nog. Kanske på grund av min nyfikna natur. Vill helst inte missa nåt.

Förutom det här så är det ju rätt mycket "snack" om vem som är ens vän och vilka vänner man har på sin lista. Märker man att en "vän" inte längre bör vara ens "vän" och så tar man bort denne från listan, så blir en annan sur och ifrågasätter, eller kanske "väljer sida" för de känner sig tvingad till det... o.s.v. Det kan även komma frågor från en "vän" om varför man har den och den som "vän" på listan. Varför?
För min del har jag en brokig skara på min lista. Dock vet jag vem alla är. Kanske inte har träffat alla i verkligheten än, men vem vet? Kanske händer det nån gång? Men jag vet vem alla är. En del är gamla skolkompisar, en del är vänner från barndomen, en del är bakanta ansikten jag surrat med nån gång, familj, släkt, vänner... Ja. Det blir en del! Och vem bryr sig? Vem ska bry sig om vem jag har som vän på min lista? Det är väl ändå upp till mig?
"En gång i tiden" hade jag äver 3000 vänner. Wow! Tänker en del, men det var inte så mycket "wow" över det. Jag spelade ett spel som heter Mafia Wars och då skaffade jag vänner som kunde hjälpa till där. Alltså helt enkelt för spelets skull. Idag finns ingen av dem kvar.

Det jag däremot funderar på emellanåt är de statusuppdateringar som kommer ibland i stil med: dax att rensa vänlistan! Vet ej vem som är vem? Känner knappt hälften... o.s.v.... Ja, ni vet säkert. Varför gör man så? Vet man inte vem som är ens vän, vem som är vem och var man träffats och varför man har denne som vän? Tycker jag är udda...Som sagt, jag har inte träffat alla i verkligheten än, men jag hoppas att vi en dag gör det!

En sak till: om nån frågar efter att vara din vän, fundera redan då på om du känner personer och hur du känner personen. Om du är osäker, fråga! Det är skitenkelt. Redan där slipper du tanken sen att du måste "rensa vänlistan". Och är det någon som du aldrig träffat, men vill ha som vän ändå, ska väl ändå det inte hindra en? Sen är det ju givetvis upp till var och en. Alla är vi olika och vi vill alla  har det på olika sätt. Se dock till att du vet hur du vill ha det innan du börjar lägga till folk till höger och vänster, eller bekräftar en vänförfrågan så slipper övriga "vänner" bli oroade över att rensas bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar