tisdag 30 oktober 2012

Ta hand om din relationer

Igår gjorde jag nåt som sällan händer här hemma hos oss. Något som inte nån av oss kanske tänker på. Först städade jag upp lite, handlade till middagen och såg till att jycken fått motion. När Niclas kom hem hade jag tänt ljus överallt, han fick ta sig en varm dusch och sedan fick han massage av mig. Till middag bjöd jag på en riktigt god fiskgratäng med gott bröd till. Efteråt mös vi i soffan med kaffe/thé och lite choklad. Vi kramades, såg på serier, pratade och skrattade lite. Avslutade kvällen med att äta ost och kex tillsammans med frukt och så lite herrljungas äppelcider till. Riktigt gott!
Ni kan tro att jag hade en mycket avslappnad karl i min närhet igår ;-)  ....

Många förhållanden tar slut för att den grå vardagen har gjort ett intrång och vägrar släppa taget. Man slutar ta hand om varandra och tar för givet att ens partner ska vara kvar i alla fall. Kramarna sinar, intimiteten är ett minne blott och istället har hem,hushåll, barn, skola och jobb tagit över allt man kalla för liv. Det övriga känns alltmer som ett "måste" och orken att "ta hand om" ytterligare en uppgift finns inte. Förhållandet man lever i, relationen man bör vårda den rinner sakta men säkert ut i sanden...Och så kommer bråken och diskussionerna. Som ett gift tränger dem in i livet, i vardagen, i relationen... Får kärleken att gå över i en avsky för ens partner. Eller nästan värre: allt dör ut och inget finns kvar... Inte ens bråken och diskussionerna.

Att vårda sina relationer behöver inte betyda att man gör som jag gjorde igår. Det var ett infall jag fick, något jag kände att jag ville göra. Visa min kärlek, ge kärlek och vårda det jag har. Men att ge en kram, sitta och mysa i varandras närhet. Ta en promenad, prata allmänt om "väder och vind", se en film, laga mat tillsammans... Ja, det finns mycket man kan göra! Att bara vara med varandra genom det vardagliga kan göra under med relationen.

Nu tänker jag då ta hand om mig själv en stund. Har ett kvällspass idag, tätt åtföljt med ett dagpass i morgon. Vila, äta frukost och bara mysa för att samla energi till jobbet.
Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar