fredag 8 mars 2013

Vadå "grattis" på våran dag??

Det här med "nationella kvinnodagen". Den har ni väl alla hört talas om va? Idag 8 mars så ska det då vara "kvinnornas dag" och inte alla vet varför den överhuvudtaget finns.
Denna dagen instiftades 1910 för att uppmärksamma ojämnnställdheten i världen och kvinnors situation. Det hela började med kvinnors rösträtt och idag? Tja.. vi har rösträtt, vi kvinnor har rätt till mycket och man kan väl säga allt. Men jämnställdhet, finns den? På riktigt?

Ta det här med löner exempelvis och tänk på hur det ser ut. De flesta kvinnnor tjänar mindre än sin man, män generellt. Man pratar om att vi väljer olika yrken och att det då finns "kvinnoyrken" och "mansyrken". Men där båda parter jobbar då? Är det jämställd lön där? Får vi efter erfarenhet, eller efter könet? Ärligt vet jag inte, men däremot har jag funderat mycket kring olika yrken och lönen inom dem. Själv är jag som många vet, sjuksköterska. I sjukvården får vi inte mycket betalt och jag kan tycka det är synd. Vi ansvarar för människors hälsa och liv, är inte det värt mer? En del resonerar att man väljer det yrket och då ska man tydligen vara nån "Nightingale", le och vara glada över att vi hjälper andra. Men man väljer väl andra yrken också? Eller?

Det här med uppfostran av barn, ta hand om hem och hushåll med allt vad det innebär. Har det blivit bättre där då?
Nej. Ett rakt svar från mig då jag inte märkt nån skillnad. Jag jobbar 85%, tar hand om min flicka + resten av familjen varannan vecka. Större delen av hushållet tar jag hand om, d.v.s tvätt, städ, handling, matlagning... Varför? Är det rätt? Jag tycker inte ärligt talat inte det. I stort så ser det ut så här överallt. Visst är det så att vi kvinnor jobbar lika mycket som män. Men tydligen så ska vi fortsätta som tidigare och vara värsta hemmafruar. Så den tid vi lägger ner på jobb (oavsett om det är borta eller hemmavid) är gigantisk! Och jo, det finns undantag, som alltid.
Kanske är det mitt eget fel då jag inte säger till om "hjälp", men det handlar inte om det. Det handlar om att dela på ansvaret och inte om att "hjälpa" varandra.

Så "grattis"? Till vad? Att vi fått rösträtt och får jobba eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar