lördag 9 mars 2013

"En man som heter Ove" - fylld av humor och känslor

Har precis lyssnat klart till denna bok som Fredrik Backman har skrivit. Fredrik är en person som bland annat skriver blogg på Cafe.se. Han skriver om sin vardag och olika situationer och händelser som sker runtom han. Humor blandat med ett uns allvar och det är många gånger jag har garvat rätt ut då jag läst hans blogg.

"En man som heter Ove"  har jag skrattat massor till, men även fält en och en annan tår... Den skildrar en vanlig man, ett vanligt radhuskvarter och en man som kör SAAB. En man som kanske inte är som alla andra... I mitt tycke är den definitivt värd att läsa alt. lyssna till, som jag gjorde.

"Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!

Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv bara minns den.

Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden."



Läs den!! Jag lovar att ni kommer få er en upplevelse fylld med känslor. 

Rekommenderas varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar