fredag 22 mars 2013

Till den som vill läsa

Eftersom jag tydligen ska vara försiktig med vad jag skriver så kommer jag försöka att välja mina ord med stor noggrannhet. Jag vet vilka som läser min blogg (till stor del) och vet att mycket kan misstolkas och tolkas in i det som skrivs. Har jag ju som sagt redan lärt mig den hårda vägen...
Det här relaterar lite till mitt tidigare inlägg om "det elaka spelet", ni vet nog vilket jag menar vid här laget! Haha...
När jag skrev det där så var det årsdagen av min svärfars bortgång. Jag fungerar så, att när döden gör sig påmind, tänker jag på livet och dess innehåll. Allt möjligt kom till mig i tankarnas värld och slog ner som värsta atombomben. Händelser från det jag var liten, tonåren, nu. Både bra och mindre bra.
Allt som jag har varit med om har format mig till den jag är idag. Och ännu förändras jag, lär mig och utvecklas. Det anser jag att man gör hela sitt liv, oavsett hur länge man lever. Min lärdom av allt är att inte spela med andra människor, oavsett vad det handlar om. Hur väl jag lyckats har jag ingen aning om.
Jag har varit en av spelmarkörerna. Flera gånger. Kanske en av spelarna också. Jag har vart åskådaren och jag har vart "räddaren i nöden". Det sistnämnda har jag nog vart flest gånger då min roll i samhället, i min direkta omgivning, i vänkretsen och i familjen, oftast varit "medlaren". Den som inte vill ha konflikter, bråk och annat negativt i livet, utan istället försökt hitta förklaringar till beteenden, aktiva handlingar och sagda ord. Jag har ofta försökt se till att bråken uteblir, konflikterna stannar upp och det går att samsas.

Så mitt inlägg i tisdags handlade inte om en viss person. Det handlade om ett beteende som jag sett på nära håll och vet existerar i sin fulla prakt. Jag tycker att det där är en stor del i ens liv, för vill man kan man ta det där till oanade höjder. Ta politiken exempelvis. Visst är vi, "svenssonfolket", spelmarkörerna i det politiska spelet? Visst är en stor del av världens befolkning spelmarkörerna för de "stora och mäktiga som styr och ställer"? Det här beteendet ses överallt, dagligen. Här och nu, i vår direkta närhet hos bästa vännen, i kommunen, i landet och över hela världen.
Nu valde jag att dra ner på mina tankar och valde att beskriva spelarna i spelet som vi ibland kan se i vår direkta närhet. För det är det vi kan relatera till. Det är det vi kan förstå och begripa.

Jag vet att en del har tagit illa vid sig av de orden och det kan jag förstå. Jag vet att det svider då man kanske har sett beteendet själv och inte vill veta av det... Samtidigt tycker jag det är viktigt att kunna tänka till, rannsaka sig själv kanske? Och försöka öppna ögonen och lära sig något. Min förhoppning med det inlägget var att väcka tankar, kanske skapa en diskussion för att förhoppningsvis göra det lättare för någon där ute. Den förhoppningen kraschade totalt då käftsmällen jag fick sved rejält.
Än en gång. Det är ett beteende det handlar om, inte en person. Sen om ni som läsare kan relatera till någon ni känner, det kan jag inte göra något åt. Jag är inte ansvarig för andras tolkningar, tankar och inte heller beteenden och ord. Jag ansvarar enbart för mina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar