söndag 16 mars 2014

Så var det sista dagen på veckan

Söndag och inte en vilodag för våran del. Vaknade sent, runt 10.30 och studsade upp ur sängen. Eller.. jag kom upp i alla fall. Tog det lugnt i ca en timma för att sen göra nytta... och nyttogöra det blev!
Har städat nere i delen där vi har tvättmaskin och torktumlare. Kan säga att det var nog inte städat på ett tag. Typ. Anledningen till det är att vi inte behöver då källaren fungerar som förråd och ja, inte så mycket till förråd heller för den delen. Källaren är kall och ruggig emellanåt. Första delen av den är en gammal källare med lågt i tak. Huset är inte dränerat och fel färg har använts både på väggar och golv... ser ju inte nå roligt ut. Därför har vi inte vart så brydda och bara tagit bort det värsta.
Eftersom vi var illa tvungna att köpa ny tvättmaskin tänkte jag att det skulle rensas, plockas bort och den värsta skiten skrubbas bort innan tvättmaskinen var på plats. Sagt och gjort. I 4-5 timmar har det rensats, snörts ut på gården, kastats, burits, skrubbats. Maskinerna har ställt på sådana där bord/ställningar så det kommer upp från golvet. Och nu ser det hyfsat ut. Så länge man inte tittar på det spruckna golvet och risiga väggarna förstås. Pojkarna har varit fantastiskt duktiga. Som de har burit och slitit med tvättmaskinerna och annat som skulle upp och ut. Som betalning fick de ta all pant. Gissa hur mycket? Om jag säger så här: vi kan ju försöka panta lite oftare. Eller nåt. Sen har jag dessutom dammsugit och skurat här nere på undervåningen. Efter att ha sprungit in och ut med skorna på och upp å ner från källaren var en städning absolut nödvändig!

Har även kört ett program på nya tvättisen. Precis som det står att man ska göra. Den står då kvar där vi lämnade den och förhoppningen är att den fortsätter att så göra. Imorgon tänker jag köra första tvätten i den. Och underbar är den! Tyvärr finns den inte kvar på elgiganten.. men det är 9 kg kapacitet, en A+++ (det vill säga i toppen på energistegen). Den stänger av sig själv 15 minuter efter att programmet är klart och även om man inte har slagit på den efter 15 minuter då man valt program. Detta för att spara ström. Den är tyst också, endast typ 56 decibel, eller nåt sånt (kommer inte riktigt ihåg, men 50-isch). Något jag tycker var riktigt bra med den är att den har förinställd dosering av tvättmedlet så att man inte doserar för mycket. Bekymret är att vi måste ställa in det själv då inställningen har med vattnets hårdhet att göra. Vi får kanske kolla det sen. Nä, än så länge är jag supernöjd!

Nä. Nu struntar jag i det här och går en promis med jycken. Både han och jag behöver en stunds avlappning med nosen i backen för hans del och ljudboken i öronen för min del.
Lev å må alla underbara!
Tjingeling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar