torsdag 20 mars 2014

Om 50 år finns de här tekniska prylarna

Om 50 år, vad för tekniska prylar tror du finns då? 


Dem här prylarna finns väl redan till viss del, men jag tror att dem kommer att finnas i var människas hem, så att säga till vardags.
Det första är ju en form av städrobot, en som dammsuger och gör annat som kanske inte innehåller väta. Idag finns det ju en självgående dammsugare, men då bör man inte ha några trösklar eller trappsteg. Det jag tänker på, är ju en som klarar även det.
Datorerna kommer att ha ändrat sig så pass att vi inte längre behöver skärmar, utan arbetar i "luften" där vi ser skärmbilden. Inte heller kommer tangentbord och mus vara vanligt. Det här gäller ju lite grann tv och dataspel också. Virtuella spel kommer att vara vanliga och dagens online spel i form av LoL, WoW och vad dem nu heter, kommer istället vara utformade som virtuella spel och vanliga runtom i hemmen.
Mobiltelefonerna kommer även den att förändras och kunna erbjuda skärmbilden i "luften" och med annan avancerad teknik...
Och jag vet inte om allt detta kommer vara bra eller dåligt.. anser ju att ju mer avancerat det blir, desto mer kan gå sönder och givetvis kommer det kosta skjortan! Åtminstone till en början i alla fall. Se bara på tv-apparaterna som finns idag, dem "smarta" där du gör det mesta direkt på tv:n och kan skippa att göra det från datorn. Otroligt! Tänk om 50 år hur det kan se ut då?
Bilarna. Vad kommer att hända med dem? Och alla andra transportmedel? Nu tänker man ju oerhört mycket på miljön och jag tror att bilen kommer att ha utvecklats en hel del om 50 år. Kanske inte så där futuristiskt som man kan se i filmer där dem flyger, men så pass att miljön skonas en hel del.

Vad tror du? Vad kommer att hända med alla dessa tekniska prylar om 50 år och hur långt kommer tekniken att gå framåt? Tänk bara, för 14 år sedan skaffade jag min första dator tillsammans med mitt ex. En stooor dator som idag skulle ses som skräp gällande prestandan. Och dyr var den. Ett internet som gick trögt och idag går vi ut på nätet via mobilen.... Min dator jag har är en liten platt sak som klarar betydligt mer än den första. 14 år. Vad kan inte hända på 50 år?






Utmaningen finns här http://liie.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar