lördag 15 mars 2014

For "hem" en sväng

Jag är född och uppvuxen i en liten by ca 6 mil härifrån. Där bodde jag till året jag fyllde 16 och skulle börja på gymnasiet. Då flyttade jag till "storstan" och bodde hos min äldsta syrra.
Byn där jag är uppvuxen var en gång i tiden ett litet samhälle som inrymde både konsum och ica, frisör, bank och postkontor. En tandläkare, brandstation med frivilliga och ja, det fanns liksom det mesta. Sakta men säker togs det bort... konsum försvann, frisören och banken. Kvar var till slut ica som numer är OK och postkontoret. Ja och så restaurangen som även fick sig ett motell. Nu finns inte ens postkontoret, tror jag och inte är det lika många som bor där heller. Synd det där..
Har otroligt många minnen från den där byn och barndomen. Vissa roliga och många mindre roliga... Tidigare har jag inte brytt mig om att fara dit, inte sedan min pappa flyttade därifrån. Det var väl typ 5-6 år sen? Eller kanske mer. Kommer inte ihåg. Så när han flyttade hade jag liksom ingen anledning fastän jag har släkt där, så som min moster. Känslorna har väl även dem spelat roll då jag på nåt sätt haft lite ångest över att fara dit. Vet eg. inte varför, men det är väl nåt underliggande antar jag.
Men så idag for vi. Jag och Niclas for "hem" till byn där jag växt upp och hälsade på min älskade moster. Hennes son, min kusin Jerry, är uppe från Stockholm så vi fick träffa han också. Jerry är samma ålder som mig och vi har lekt och bråkat en hel del, varje gång dem var upp. Eller bråkade, det var nog mest jag som blev sur över nåt och prompt skulle gå hem. Det jag gjorde också för att sen återvända. Kunde liksom inte hålla mig ifrån.. ;-) Så i e.m/kväll har vi surrat i massor, druckit kaffe och skrattat. Och så har vi ätit en underbart god middag! Älgstek med tillbehör och jag kan lova att det är länge sedan jag åt nåt så gott! Om inte Niclas vart allergisk mot kissemissar, hade vi nog stannat till imorgon och struntat i det "måsten" vi har.
Vår tvättmaskin har nämligen gått sönder, så idag köpte vi en ny. Den ska hämtas imorgon... Det innebär att jag behöver städa en massa...*suck* Orkar inte förklara, men de som känner oss förstår hur det kan se ut i källaren. Nåja. Då blir det gjort i alla fall! Vi passade på att köpa en ny micro också, samt sådana där låga "bord" som man ställer maskinerna på så vi får upp dem från golvet. Det är roligt att shoppa och helst då man får bra pris ;-)

Dags att avsluta denna långa uppdatering om eg. ingenting och se lite serieavsnitt. Lite mys så här på lördagskvällen.
Lev å må alla underbara!
Tjingeling

Här är jag uppvuxen, i huset som skymtar till hälften, precis bakom bron på bilden. En underbar miljö att växa upp på!
(bild lånad fr google)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar