fredag 14 mars 2014

Fredagstipset - till mina önskeresmål!

Dagens tips är resmål jag gärna skulle vilja besöka. Jag har inte bara ett, utan flera. Det som är lite lustigt är att mina tre tips alla har med djur att göra... ibland funderar jag på om jag inte hade passat bättre med att jobba med djur, istället för människor. Jag älskar att se på program om djurparker, vilda djur, dokumentärer om djur.. Och drömma mig bort. Det häftiga är att tre av programmen jag har sett och ser, det är ställen man faktiskt kan besöka.
Givetvis har jag andra resmål också. Som Italien - Rom, Florens, Venedig.. ja, eg. hela landet. En dröm jag har är att åka från norr till syd i Italien. Stanna några dar här och var, uppleva, äta gott, prova viner... Med andra ord: jag måste hitta ett sätt att bli miljonär! Jag har nån gång uttryckt mig med att jag skulle vilja äta mig genom Italien, en matresa. Hur häftigt vore inte det?
Det är mycket jag skulle vilja. Resa till Island och bada i heta källor och rida islandshästar. Åka till Irland och dricka öl och prova whiskey som jag inte dricker i vanliga fall. Nu efter att min äldsta bonusson vart till Krakov, vill jag dit också. Tydligen är det jättefint där! Och billigt :-P Men något jag inte känner så där jättemycket för, är klassiska rolresor. Dem kan jag var utan. Hellre vill jag uppleva något, se det vackra och njuta!

Så mina tre största drömmar är dessa:

*Longleat safari park i Storbritannien  http://www.longleat.co.uk/
Härifrån visar dem en serie på tv. Ser underbart ut! De har lejon bland annat och dem är ju så mäktiga! Och vackra. Om det är som det visas i serien, då vill jag inte missa detta resmål!

*Cheetah Outreach i Sydafrika utanför Cape Town http://www.cheetah.co.za/default.html
Ja. Vad säger man. Det här är ju högsta drömmen. Att få se och kanske smeka/klappa en livs levande gepard. Förstå bara så otroligt! Det finns inte ord för att beskriva mina känslor bara av att jag tänker på det. Man har gjort en dokumentärserie om denna räddningsauktion: Cheetah Diaries

*Auckland Zoo på Nya Zeeland  http://www.aucklandzoo.co.nz/
Nya Zeeland överhuvudtaget är ju ett av mina drömmars resmål. Även därifrån visar dem en serie där man får följa personal och djur i parken. De säger att man behöver några dagar för att verkligen kunna uppleva allt.... Ja. Nån som har pengar och vill skänka? ;-)


Vad har ni för resmål ni skulle vilja besöka? Berätta gärna!




Utmaningen finns här http://liie.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar