söndag 6 april 2014

En dramatisk start

Sista dagen på veckan fick sig en rätt dramatisk start på dagen....
Jag och en vän tog våra barn till badhuset så dem skulle få bada å leka. Själva hade vi bestämt oss för ett okänt antal kaffekoppar och en redig surrstund. Av olika skäl kunde vi inte följa med i plurret.
Vi kom dit och det var då än så länge så där lite lagom med folk, lugnt och skönt. Inne i entrén går det att se in till själva bassängen och jag såg inte så många där. Förutom en äldre kvinna med ett lite äldre barn. Nu tänker jag inte beskriva dem närmare eftersom jag inte tycker det är nödvändigt. (onödigt med massa prat som det lätt kan bli...)
Jag pratar lite med min vän och tänker betala (eller jag kan ha hunnit betala också...) då jag vänder mig om och ser att den äldre kvinnan inte syns... blir fundersam och går närmare. Ser en man som jag hör säga "hon är under vattnet!". Badvakten dyker ner och drar upp kvinnan medan jag tar av skor och sockar för att skynda in till bassängen. Tänker att om det behövs kan jag ju hjälpa till med HLR. Lyckligtvis var kvinnan vid medvetande och behövde inte sådan hjälp! Blev imponerad av den äldre badvaktens reaktionsförmåga och inget uns av tvekan syntes. Mycket bra med tanke på att det där tydligen var första drunkningstillbudet för honom under hans 37 år. Vet själv hur nästan handlingsförlamad man kan bli då man aldrig är med om vissa situationer. Men han gjorde det bra! Dagens hjälte i dagens dramatik.


För er som inte kan HLR, ta er tid och lär er det! En dag kan det vara du, eller någon du har dig nära och kär, som är i stort behov av det.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar