torsdag 6 juni 2013

Varför upplevs Sveriges Nationaldag som rasistisk och med ett stort tabu?

Här ska jämföras lite:
I USA där firar man independence day 4 juli med picknick, fyrverkerier och en massa annat. Det är stor uppståndelse och en dag som ingen missar.
I Norge där firar man 17:e maj med buller och bång! Till och med vi, svenska folket, tycker det är skitskoj med deras nationaldag och det finns dem som far över till Norge för att fira. De har ju en jättefest som säkerligen är riktigt rolig!

I de flesta länder firar man på ett eller annat sätt. Invånarna är glada, har fest och är så stolta över sitt land utan att för den delen trycka ner andra nationaliteter och andra folkslag. Vara rasistiska.
För det är lite så det är här i Sverige. På facebook läser jag en status där det är en bild på svenska flaggan och det står: Jag är född svensk, men jag gillar olika.   En annan status står det: grattis till sverige! Men jag är inte rasistisk   ....
Men varför? Varför försöker man ursäkta att man är svensk och bor i Sverige? Vad är det som är fel med det? Kan tänka mig att vi kanske skäms lite eftersom vi faktiskt tar bort allt som är så kallat svenskt. För att inte stöta oss med andra nationaliteter som har sökt sin tillflykt här. På ett sätt skäms jag också. Men inte för att jag är svensk och inte för att jag bor i Sverige, men för att vi försöker ursäkta oss på ett underligt vis genom att inte "stöta oss med andra". Vaddå "stöta oss med andra"? Varför skulle vi göra det?
Ta vilket annat land som helst (nästan i alla fall) och tro inte att de tar bort allt som "tillhör" deras kultur och deras nationalitet för att de inte ska "stöta sig med andra" som råkar vara på flykt eller frivilligt bosatt sig där.

Vår nationalsång läste jag för nån dag sedan är inte officiellt antagen som nationalsång. Stämmer det? Har ingen aning. Men den är väl i allas ögon våran nationalsång då den sjungs överallt - hockeymatcherna exempelvis. Eller då vi vunnit nåt i OS. Eller idag. På Sveriges dag.

Nog kan vi väl kasta bort våra dåliga tankar om att vi är rasistiska bara för att vi firar vårt lands dag? Det är väl lite gammalt vid det här laget? Och jag tror vi skulle få mer respekt om vi kunde försöka hålla kvar våra traditioner, hålla kvar vår kultur och istället visa de som kommit hit vad vi gör? Säkerligen skulle dem tycka det är skoj! Bara för att man håller fast vid något betyder det inte att man förkastar något annat. Eller hur?

Så ett stort Grattis till Sverige idag!! Hipp, hipp hurra!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar