måndag 8 april 2013

Vid vägskälen tar vi beslut och väljer väg

Mycket har hänt de senaste månaderna som har fått mig att tänka mycket på livet som det är. Rätt upp och ner. Idag sa Niclas en sak som adderade ytterligare en sak till funderingarna och så gick det upp för mig att allt som händer har en orsak. Även om det emellanåt är en orsak jag inte tycker om. Samtidigt vet jag att vi alla har förmågan att styra vårat eget öde och vi väljer själva vilken väg vi skall gå. För ett tag sedan kom jag underfund med att välja en helt annan väg och nu erfarit konsekvenserna av den vägen. Konsekvenser jag till viss del inte alls tycker om... Det är så livet är utformat: när vi kommer till en vägskäl, då väljer vi riktning, följer den och längs vägen dyker hinder upp. Vad vi sedan gör åt dessa hinder formar konsekvenserna. Ibland kan man välja att gå runt hindret, strunta i det och slippa konsekvenserna för att istället stå neutral i valet man gjort.

Här står jag nu och tänker till på om jag verkligen gjorde rätt val. Men gjort är gjort och det enda som går att göra åt det, är att låta det vara och hoppas det en dag vänder och blir till det bättre. Hoppet är ju det sista som överger en, sägs det. I övrigt känner jag mig nöjd med livet som det är. Vi har det bra med tak över våra huvuden, mat på bordet, kläder på kroppen, en härlig familj, släkt och vänner. Det var lite så jag tänkte då jag gick ner i tid i sommar... Arbeta bort livet är inte det jag vill göra. Det finns så mycket annat att glädjas åt och allt behöver inte kosta. Materiella ting går att ersätta, men livet går inte att göra det. Så mitt val att njuta av här och nu, ta dagen som den kommer, är ett bra beslut. Får bara se till att det håller i sig för det brukar ju inte göra det. Ni vet, man tänker så mycket att man verkligen ska ta en dag i taget, leva och må bra, men så kommer den grå vardagen och gör intrång. Det blir som mycket svårare då på nåt sätt. En anledning till att inte avge nyårslöften som att ex. börja träna, sluta röka, äta nyttigt, gå ner i vikt... Tyvärr går det ofta mindre bra, löftet bryts och där står en annan med dåligt samvete som säger att man misslyckats. Och misslyckanden är inte det lättaste att acceptera. Därmed så säger jag inte att detta val är ett löfte, utan något jag ska försöka att tänka på nån gång omsänder, som en påminnelse om att jag lever bara en gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar