torsdag 28 februari 2013

Besök hos veterinären...


Vilken tid jag fick då: 08.45.. Upp med tuppen (ja, nästan i af, det är ju ändå min lediga dag) och sedan knata över till veterinären. Tur är ju att vi bor så nära att det bara tar några minuter dit.
Det jag nu har fått hjälp med är Smokisens kräkningar, hans slickande och hans knölar. De som känner oss vet vad jag pratar om. Orkar inte riktigt förklara här. Dock så gör vi inget aktvit just nu utan jag ska göra/prova tre saker innan jag kontaktar dem igen.
1. Ta avföringsprov och skicka till SVA för analys. Kan hända att han har nån parasit som inte tas bort av sedvanliga avmaskningsmedel.
2. Se till att såret han har på en knölen, läker. Om det inte går, ja då kan det vara nåt annat. Vetten tror att antingen är det en fettknöl han har slickat upp ett sår på, eller så var det ett litet sår som blivit till en inflammation, därav knölen.
3. Han ska få äta Andapsin i 2 veckors tid pga kräkningarna. Hon trodde att hans kräkningar kan bero på ett inflammatorskt tillstånd.

Om det inte visar nåt på avföringsprovet, om såret inte läker så bra och om Andapsinet inte hjälper magen blir det steg 2 i utredning: blodprover och ta bort knölarna för analys. Steg 3 gällande kräkningarna är att han får genomgå en gastroscopi för att se om han har nåt som retar magen. I värsta fall har han cancer. I bästa fall så har han inget...

Hur jag känner inför det här? Hoppfull så klart! Jag kan tänka mig att Andapsinet kanske hjälper ändå med tanke på vad han har tuggat i sig och kräkts upp genom åren. Stackarn. Sedan pratade vetten om en genetisk/ärftlig sjukdom hos just rottisar som har med kräkningar att göra. Hade ju givetvis ett sådant där namn som inte går att uttala. Och vad man gör åt den har jag ingen aning om... Nåja. Det är ett framtida bekymmer och inte ska jag tro det värsta nu.

Älskade jycke!

1 kommentar:

  1. Håller tummarna för Smoke att de inte är något dåligt/ Anna Vesterlund

    SvaraRadera