onsdag 27 februari 2013

Vad är skitsnack och vad är skvaller?

Skrev ett inlägg om skitsnack som ni kan läsa om här. Och så kom jag att tänka på att vad är eg. skitsnack? Vad är skvaller? Vad är att dryfta tankar och idéer?
Samtalade med en väninna om det här och kom underfund med att linjen är nog väldigt hårfin. Gränsen nästintill osynlig och kanske är det upp till var och en att avgöra vad som är vad. Så för att förstå skillnaden så googlade jag och använde mig av wikipedia. Ja, jag vet. Kanske inte bästa sajten, men jag tror den överenstämmer rätt bra ändå.
Skvaller: en eller flera personer går omkring och sprider oftast överdrivna rykten om andra människors privatliv och diskuterar det på ett sätt så att saker och ting ibland framstår som större än vad de i själva verket är, allt för spänningens skull och även för att den som idkar beteendet själv gärna vill framstå i bättre dager.
Och vet ni vad? Skitsnack går inte att läsa om på den sajten och då återstår frågan: är skitsnack och skvaller sak samma? Kanske. Men jag tror att i begreppet skitsnack kan man även sätta in då folk pratar dynga om sådant de tror sig veta nåt. Om sådant som inte rör andra personer, typ de vi kallar för besserwisser. Då tänker jag så här: vi berättar om andra personers liv och vad de har gjort till andra, ofta överdrivet, för att leta spänning och själva framstå som bättre. Någonstans kommer detta skvaller ifrån och någonstans finns det en liten sanning i det hela. Om inte hela skiten är påhittad förstås. Kan man då inte säga att man skvallrar om ren dynga då? Och sktisnack är att man säger sådant där sanning är helt utesluten och det gäller både andra personer och saker man tror sig veta nåt om.

Begreppen tycker jag är svåra. Hårfin gräns. Förvirrande.
Låt säga så här: jag pratar med en vän som berättar något denna har gjort. Så går jag till nästa vän och berättar vad den första berättat. Redan här vet vi att det blir fel för ordagrant är svårt att få med i denna ekvation och berättelsen börjar nu ändra form. Den andra vännen jag samtalade går till en tredje och där stämmer nog inte berättelsen alls. För man glömmer, berättar på ett annat sätt, sätter tonen på fel ställen och säkerligen har man någonstans där stoppat in vad man själv anser. Vad är det här? Skitsnack eller skvaller?

Annat exempel: jag får veta något om en person som råkar vara en vän. Det låter inte det minsta bra och jag anser att det där stämmer inte överens med vad jag tidigare har tyckt. Förmodligen är det skvaller jag hört för bäst är att gå till källan för att få sanningen. Eller hur? Nåja. Jag struntar i det och fortsätter som att inget har hänt. Men behöver ventilera det och går till en annan vän, som inget har med det att göra. Berättar vad jag har hört, berättar mina tankar och samtalar sedan om detta. Är det att tala skit om nån? Skvallra? Dryfta sina tankar?

Tredje exemplet: jag säger saker och ting som kanske inte stämmer överens med verkligheten om en vän till en annan. Jag väljer att umgås med den person jag talat illa om, ler och har roligt. Nästa gång jag träffar den andra vännen fortsätter jag att säga dåliga saker. Skitsnack? Skvaller? Dryfta tankar?

Berätta gärna i en kommentar här på bloggen vad ni tycker. Och ställ er frågan: ska man alltid vara ärlig och säga vad man tycker och tänker? Finns det gränser och vilka är dina?

Själv ska jag fortsätta fundilera lite på det här, äta nåt innan sängen kallar och gå upp å titta till flickorna.
Lev å må!
Tjingeling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar