måndag 4 februari 2013

Den kommer snart!

Ute faller snön i rikliga mängder. Några minusgrader, men inte fullt lika kallt som igår kväll med hela 23 minus *burr* . Läste på en blogg jag följer UnderbaraClara  hur hon berättade om vårvintern och att samerna har hela 8 årstider istället för 4 som vi har. Men vårvintern säger många som bor här upp i norr och även sensommar då det lider mot hösten. Alltså egentligen så säger ju vi här i norra delen av landet att vi har 6 årstider, eller?
Vårvintern är underbar! Idag får jag inte den känslan då det är gråmulet och snön vräker ner. Då är det ett lika trist väder som höstmörker och regn... Men då det är några minusgrader, solen skiner och snön glittrar på backen, ja då får jag vårkänslor och det spritter i hela kroppen. Därför är jag väldigt förtjust i tulpaner också då det är ett säkert vårtecken. Fast dem kommer redan i mitten av januari. Vårvintern för mig innebär barndomsminnen som ger ett leende på läpparna. Skoterturer, en eld, grilla korv och sitta på renskinn. Pimpla och åka nedför branta backar. Den tiden då man vet att nu är sista chansen att njuta av vinter och snö. Då jag blev äldre var det den bästa tiden för ridturer, eller att köra hästarna. Ljust längre om dagarna, härligt väder, lagom kallt och pudersnö som man galopperade igenom. Det var härligt!
Sen gick åren och vårvintern förlorade betydelse... Glömdes bort helt enkelt. Nu först, i vuxen ålder, har jag kommit på att det är så mycket jag vill få tillbaka. Min dotter vill säkert uppleva det hon med.

Så här kan det se ut en vinterdag i i början av mars... Snart tre år sedan, men visst är det underbart?























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar