lördag 28 juni 2014

Hoppas det inte är nå allvarligt...

Det är många som som frågat hur det eg. är fatt med våran älskade jycke och ärligt talat har jag ingen aning om vad det är som fattas honom. Men jag tror att jag kanske har det i alla fall...
I början av juni, 4:e, för att vara exakt började han att hosta. Massor! Han fick upp en hel del bloblandat slem... Jag tappade räkningen på pölarna inomhus, men runt 15-20 stycken torkade jag upp + att det kom en massa ute också. Ringde givetvis till veterinären som genast sa "kennelhosta", vilket jag också trodde. Tänkte efter om han träffat nån hund som kunnat smitta honom, men kunde för mitt liv inte komma på nån. De hundar han har träffat senaste 2 månaderna går att räkna på en hand. Och ingen av dem har vart sjuk. Visst kan de säkert bära på det och inte visa symtom, men samtidigt är ju det rätt ovanligt.
Hostan avtog något under natten och han slutade hosta upp en massa slem. Redan andra dagen åt han som vanligt och mådde efter omständigheterna rätt okej.
Efter sunt förnuft så blev det bara vila och göra behoven ute på gården under de följande 10 dagarna. Då hade som hostan släppt helt. Började att gå korta och lugna promenader, en per dag, men tog nån vilodag däremellan. För ganska precis 2 veckor sedan matvägrade han. Vilket så klart är oerhört ovanligt, så pass ovanligt att det nog aldrig har hänt. Han är ju kastrerad sen han var 15 månader gammal och ett stort matvrak. Han äter liksom allt. Allt som han inte ska äta heller. Det däremot har ju blivit mindre av sedan han kom upp i åldern. Han åt inget på ett par dagar och sedan åt han som vanligt nån dag. Och så var det dryga veckan. De senaste 5-7 dagarna har han endast ätit ca 1-4 dl per dag (han äter 8-10 dl), d.v.s ungefär hälften. Ingen hosta, ingen diarrée och dricker bra med vatten och kissar som han bör. Sen så har han varit otroligt slö och sovit massor senaste veckan. Jag provade gå en lite längre promenad i sakta mak i onsdags för att se om det var därför han inte ville äta. Det hjälpte inte. Vi har tänkt igenom alla möjligheter som exempelvis stopp i tarmen, ätit nåt olämpligt och så vidare. Dock är det så att när han har ätit så har han bajsat. För den som nu vill veta. Och helt normalt.
Vändningen till det sämre kom under torsdagen. Då jag steg upp efter att ha jobbat natt ville han knappt vakna. Viftade knappt på svansen och var oerhört loj. Bukandades till viss del och mådde verkligen inte bra! Kollade igenom hunden men kunde liksom inte hitta nåt direkt och blev än mer oroad. Jag funderade kring hjärtproblem, cancer, diabetes.. ja, allt! Men hittade ingen bra info på nätet och inget stämde liksom. Inte heller att han skulle ha stop i tarmen eller ätit nåt olämpligt.
Igår på morgonen ringde jag veterinären. De hade ingen tid förrän på måndag och ville att jag skulle se om han hade feber. Tyvärr hittade jag inte en av tempmätarna, men efter ett tag dök den upp. Mitt framför ögonen, ni vet. Klassiskt. Han hade ju givetvis feber, 39,7... efter 40 och vid 41 är det allvarligt. Tro att jag inte sov nå bra under gårdagen! Fy så orolig jag var.
Vi vet fortfarande inte vad som fattas honom, men idag har han då bajsat 4 gånger. Inte mycket, men det ser normalt ut. Han har inte ätit, men tempen har sjunkit till 39 i alla fall. Så lite mer positiv är jag då. Får se hur morgondagen blir. Han har även skuttat runt lite på gräsmattan idag och var uppriktigt mycket glad då jag kom hem imorse efter mitt tredje nattpass.

Allt det här har ju gjort att jag sover skitdåligt. Har endast sovit 5 timmar idag, så nattpasset blir intressant... Har mitt sista i morgon och tackar för det! Nu behöver jag verkligen några dagars ledighet. Funderar på att inte sova nåt måndag och tvångsvända tillbaka dygnet. Har ju tid kl 9 hos vetten. Nu hoppas jag nästan att det är kennelhosta han har sviter ifrån.. tänk om det är nåt mer allvarligt? Han är ju lite gammal nu och en stor hund.
Ni får hjälpa mig att hålla tummarna att det är "lätt fixat"!
Må så väl nu alla underbara där ute i stora världen <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar