fredag 6 juni 2014

6:e juni och Grattis till Sverige!

Idag är det då Sveriges Nationaldag, den dagen som är relativt ung ändå. Inte förrän på tidiga 80-talet blev det nationaldag för Sverige. Före det var det "svenska flaggans dag" och före det Gustav Vasas dag. Det har hänt en hel del under flera århundraden denna dag:  Gustav Vasa valdes till kung 1523 och Sverige blev ett självständigt land. 1809  skapades en regeringsform som gällde ända fram till 1974 då en ny togs vid och sedan riksdagsordningen 1973 (eller det var ju året innan). Men statusen med att ha detta datum som Nationaldag kom inte förrän 1983 och är därmed rätt ung. Jag  menar, jag är ju inte mer än 23.... hehe....

Det här med Nationalsången är ju också rätt intressant. Visste ni att vi egentligen inte har någon erkänd Nationalsång, eller rättare sagt, den är inte politiskt antagen till det? Ja, så är det i alla fall. Men den är allmänt erkänd som det och så även i officiella sammanhang så som vid stora sportevenemang. Jag kan tycka det är konstigt att det inte är antaget inom politiken än då alla sjunger den på denna dag (och även andra dagar). Det är ju en otroligt fin text!


Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
/: Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna :/

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad Du var.
/: Ja, jag vill leva, Jag vill dö i Norden! :/



Visserligen är inte Nationaldagen speciellt förankrad i några specifika traditioner så som exempelvis Norges Nationaldag. Inte heller särskilt förankrad historiskt sett. Detsamma gäller våran egenvalda Nationalsång. MEN, och de är ett stort men, vi har våran Nationaldag och vi har våran sång. Låt oss fira den då på det sätt var och en vill!
Det som däremot stör mig är att en del har stoppat in att det ska vara "antirasistiskt". Men varför? Jag kan förstå det här med mångfald och att ALLA får vara med och fira, men att göra det till något sådant som "antirasistiskt" begriper jag inte. Varför anser en del att det är rasistiskt att fira våran Nationaldag? Om man läser om varför just denna dag är våran nationaldag så finns det inget som tyder på rasistiska inslag. Samma gäller våran blå-gula flagga och detsamma gäller vår nationalsång (om än den inte är politiskt antagen). Så vitt jag vet är det ingen (inte som jag känner i alla fall) som sagt att någon blir utesluten ur firandet. Inte heller vet jag att någon blir trakasserad av att vi firar den. Om vi firar den. 
Själv tänker jag inte fira på något speciellt sätt, utan bara låta dagen vara som den är. Jo, det blir fest ikväll, men det är personalfest och det räcker för min del. Hur tänker du fira? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar