söndag 5 maj 2013

En morgonstund för mig själv

Bara jag är vaken i huset. Ja, jycken och ödlan är det också, men av den mänskliga delen är jag den enda. Solen skiner för fullt ute och jag kände värme då jag släppte ut jycken på morgonpinken. Ja, värme och en härlig känsla spred sig i kroppen. Tänk om det blir en varm sommar? Då kommer jag må bra och det behöver jag verkligen. Det är länge sen jag hade en period då kroppen slappnade av och gjorde mindre ont...

Läste en spännande nyhet för ett tag sedan om att de har gjort en studie för att se vad det är som orsakar fibro. Här kan man läsa om den: http://www.netdoktor.se/smarta/nyheter/Nya-upptackter-kring-fibromyalgi/
I det stora hela kan det handla om en inflammation i centrala nervsystemet. Både en bra och en dålig nyhet. Bra om man kan hitta orsaken, mindre bra för jag tror inte att det finns nå piller för att hjälpa centrala nervsystemet och få bort en inflammation där... Och då måste man utveckla nåt sånt, eller nån behandling och det lär ta måååånga år. Men mestadels är jag glad över att de kanske har kommit på kopplingen och tydligen ska de göra fler studier kring detta för att kunna fastställa att "så här är det".
Det kan också förklara varför det är så svårt att beskriva värken man har, hur ont det kan göra fastän man inget gjort... Eller varför det tar så hemskt lång tid att återhämta sig från, ja.. vad man än har gjort!

Igår var jag alldeles för aktiv. Skrubbade klart köket. Skrubbade listerna, runt diskmaskinen, bakom spis och kyl/frys ... skrubbade i typ 4-5 timmar, samtidigt som jag tvättade. Fortsatte efter middagen med att ta en promenad med jycken, baka och renbädda sängen. Duschen var pricken över i:et. Jo, det är också en syssla som kräver energi och kan göra mig trött. Och ge mig mer ont... Lustigt va? Eller kanske inte så lustigt. Ibland är det skönt med att duscha och ibland är det förjävligt. Igår var det faktiskt rätt skönt.
Så.. idag? Inte så bra. Men ändå rätt ok. Har ont, men jag vet ju vad det beror på och det är en bättre känsla i det än att ha ont och inget ha gjort... Men det lär inte bli många knop idag! Och tur är det då familjen kommer på fika. Flickorna ska firas då Emelie fyller idag och min Felicia fyller imorgon :-) Ett stort Grattis till Emelie!! <3 (ska krama och gratta henne då hon kommer)...

Så här sitter jag. Njuter av tystnaden som jag kommer låta vara en liten kort stund till. Att inte gå från sovandes till klarvaken med ljud, stress och mycket att göra, är guld värt! Denna morgonstund är så viktig för mig. För att få lugn och ro, harmoni och må bra. Och denna dag tänker jag njuta av och så hoppas jag att ni också gör!

Tjingeling på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar