torsdag 7 augusti 2014

Tankarna på hund

Många har frågat mig om vi funderar på att skaffa en ny hund så småningom och hur vi tänker kring det. Själv har jag inte riktigt skapat mig en uppfattning än om vad jag själv känner och tycker kring den frågan. Vi har ju många kompisar med hundar, så utan hundar i livet blir jag/vi inte.
Första tiden efter Smokes bortgång var jag helt emot att skaffa en ny hund. Aldrig mer ville jag vara med om nåt sånt igen! Dessutom vet man ju aldrig vad man får...  Men det dröjde inte länge förrän min vana trogen kollade/kollar hundar på blocket. Det har jag ju i och för sig gjort länge, mest för att det finns så otroligt många och fina hundar/valpar! Ibland är det ju så otroligt gulliga bilder att man liksom blir förälskad bara av att titta på dem.
Istället för att tänka fram och tillbaka så tänkte jag lista för och nackdelar med att ha hund.

Fördelar:

En stor hund ger trygghet, exempelvis på promenader och i när man är själv hemma. Även om den inte är "vaktig" så är det ju en form av säkerhet.
Sällskap.
Promenadsällskap.
Något att göra... träning, lek, bus, kel. - för mig innebär träning och promenader med hund att jag även mår så mycket bättre! Det ger mig oerhört mycket.
Beroende på vad man ska ha hunden till: jakt, spår, sök, drag. Så är det ju även en "arbetskollega".
Ovillkorlig kärlek.
Det är oftast roligt och en hund kan ge en många skratt.

Nackdelar:

Hår överallt och aldrig "rent" hem, så att säga. Beror ju också på hur mycket hunden hårar...
Svårigheter att planera för sig då man ibland måste ha hundvakt, eller ska ta med hunden. Är det en stor hund så tar den lite plats i bilen. Att resa långt innebär att någon måste se efter hunden i en vecka eller två, beroende på hur länge man är borta.
Kostar - mat, försäkring, veterinärvård och annat som man kan behöva.
När man måste ta bort hunden, ens bästa vän så brister hjärtat....
Likväl som hunden kan få en att skratta..., kan den även få en att gråta.
Jobba samtidigt som man har hund kan innebära att hunden periodvis får ha rätt tråkigt. Vilket inte är bra för nån hund.

Mer än så kommer jag inte på för tillfället. Men om man ser till "delarna" så är det ju liksom lika på båda sidor. Så egentligen handlar det om att se om man tycker att fördelarna överväger nackdelarna helt enkelt. Och vad ska man ha hunden till? Liten, stor, mellan, långhårig, korthårig, ras... ja, det är mycket som ska stämma.
Mitt hjärta tvekar. Ena sidan vill ha en ny kamrat att fostra, älska, arbeta tillsammans med. Den andra sidan vill inte för det känns som att jag då "glömmer bort" Smoke, typ sviker honom. Men det är ju eg. en känsla som är helt obefogad, jag vet. Förnuftet är också delat i två sidor. Ena säger "nej, det är rätt skönt att slippa planera, slippa städa så ofta och bara vara. Samt att jag kan gosa med hundar lite titt som tätt ändå." Andra sidan säger att "självklart! Du vet hur bra du mår med en hund vid din sida. Tänk på vad du kan hitta på, beroende på ras och individ.". Och så där fortsätter det. En tanke som avlöser den andra och ingen hejd är det på dem.

Sen måste jag ju även tänka på övriga familjen... Pojkarna vet jag inte, men jag tror det är likes för dem vad som bestäms. Den äldre har väl funderingar på att flytta så småningom och den yngre är ju djurkär. Tjohalia vill inte. Eller det sa hon första tiden i alla fall... aldrig mer en hund och ingen annan än Smoke. Hon saknar honom fruktansvärt mycket. Niclas säger nej. Jag vet att han ibland haft funderingar på hund som han skulle kunna jaga med, men jag tror att "nejet" överväger mestadels. Utan honom känns det som att det inte är nån större idé, även om han vet att jag har svårt att tänka mig ett liv utan hund. Har ju alltid haft hund, mer eller mindre.

Jaja. Vi får se helt enkelt. Just nu är jag då hundvakt åt Indra och Iza, Kattas hundar. Indra har jag ju haft ett x antal gånger förut och hon börjar ju bli "gamla damen". Iza är kattas nya hund, en schäfer. Hon är väl ett halvår, eller nåt sånt...? Där tog det dryga timmen innan hon fann sig här, men jag fick då henne till att äta (med lite bus) och det var inga större problem att få in henne, fast hon vill liksom inte komma då man lockar... haha! Just nu ligger dem då och sover i godan ro. Precis som det ska vara. Jag anser att när en hund kan lägga sig ner och finna ro, då är dem trygg.

Tjingeling på er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar