fredag 22 augusti 2014

Fått huvudvärk av irritation

Känner mig irriterad. Och inte så lite heller! Förra året fick Felicia börja åka buss fram och tillbaka till skolan. Dit är ju inga problem, så inte heller i år. Hon kommer bra i tid. Men hem?? Förra året fick hon ibland vänta upp till en timma på att bussen skulle komma och visst, fritte var bra på så sätt.
Men i år vill hon inte vara på fritte och min tanke är att säga upp platsen. Hon är 10, går i 4:an och jag förstår henne. Nästan ingen i hennes klass är på fritte längre och för min del känns det som att betala dryga 400 kr i månaden för nåt som knappt nyttjas, är riktigt onödigt. Det är en liten summa och egentligen obetydlig, men ändå. Och nu är det så här att om hon ska ha fritte kvar så kommer hon nyttja den 3 dagar i veckan och endast ca 30 minuter varje gång. Onödigt? Japp. Hon slutar dessa dagar strax efter 14 och bussen går 15. Yeeey... eller så inte. Och att vänta mellan 40 och 50 minuter på bussen vid hållplatsen är ju kanske inte det roligaste.
Jag förstår inte varför det ska vara så jävla svårt att försöka anpassa bussarna lite mer efter skola och även jobbtider? Vad är problemet? Ska det vara så här år efter år, att det liksom aldrig stämmer? Nog kan jag hämta henne, men det är även det en kostnadsfråga och de gånger jag jobbar natt är jag inte så sugen på att kliva upp före 14 för att hämta. Då det faktiskt är skolans skyldighet att se till att barnen kommer dit! Och ja, hon är berättigad till skolskjuts från mig och då vill jag att det ska funka. Alt. är en rätt lång väg att gå från hållplatsen, eller till hållplatsen. Men varför då det finns hållplatser utanför skolan och dessutom möjlighet till anslutning? Jag får inte ihop det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar