torsdag 14 augusti 2014

Blickar framåt och kämpar på!

Jag tränade mycket som ung. Blev aldrig "biffig" och inte heller syntes mina muskler speciellt väl. Troligen för att jag var (och fortfarande är) rätt smal. Smalare då än nu. Men jag var tränad, orkade mycket och trots min ringa storlek var jag rätt stark. Om jag får säga det själv ;-)
I september -03 fick jag veta att jag var gravid. Slutade träna i mitten av graviditeten eftersom jag hade mycket foglossningar och även sammandragningar. Ville ju inte starta nåt i förtid liksom. Efter att min dotter föddes tränade jag inget. Slutade upp helt. Den motion och träning jag fick var genom hunden och att gå med barnvagn hela tiden. Hade ju inget körkort så jag gick överallt och promenaderna kunde vara någon mil lång.
2009 utvecklade jag värk i kroppen som successivt blivit värre och i januari 2011 fick jag diagnosen fibromyalgi. Har inte orkat träna eller göra så mycket annat än promenader och leva ett drägligt liv. För drygt två veckor sedan bestämde jag mig: nu ska här tränas. Oavsett vad min kropp säger! Eller var det 3 veckor... ? Äh, kommer inte ihåg.
Mina muskler har förtvinat och styrkan försvunnit. I mina ögon mätt, så är det allt som har försvunnit för mig. Så, med andra ord, är det nog så att jag har börjat från scratch.

Under de senaste drygt två veckorna har jag gått på promenader, gjort lättare yogaövningar för framförallt ryggen och så skallade "hemmaövningar" i styrke, dock utan redskap och endast med kroppen.
Jag har försökt att göra nåt varje dag och en del dagar har det blivit allt: en promenad på 30 minuter, styrkeövningar och avsluta med yogaövningar. Allt som allt dessa gånger tränar jag i dryga timmen. Mör? Ja, det kan man säga! Och ont har jag haft. En del dagar har jag knappt velat stiga upp på morgonen. Men skam den som ger sig. Visst har jag vilat också. En del dagar har jag "bara" gjort några yogaövningar för att hålla ryggen i schack.
När det gäller styrkeövningarna kör jag med benböj, sit-ups, tricepsböj med hjälp av en stol, rygg-ups (samma som sit-ups men med ryggen) och ibland utfall för benens del. När jag började orkade jag:
Benböj: 15 st
Sit-ups: 15 st
Tricepsböj: 10 st
Rygg-ups: 15 st
Utfall: 10 per ben.

Nu? Mycket bättre resultat!
Benböj: 60-80 st beroende på ork och lust.
Sit-ups: 30 raka och 15 sneda åt vardera håll, d.v.s 30 st. Allt som allt 60 sit-ups.
Tricepsböj: 2 x 10 st. Ibland några fler.
Rygg-ups: 2-3 x 15 st.
Utfall: samma som tidigare... har dålig balans och fixar inte dem där så lätt. Ofta struntar jag i dem.. hehe...

Mitt mål är att fortsätta med träningen, så småningom lägga om kosten och sluta röka helt. Just nu röker jag lite grann, som förut (lite olika varje dag) och kosten... ja, den måste jag verkligen se över! Men eftersom träningen tar så mycket på mina krafter, fokuserar jag för tillfället på att hålla igång den.
En dag i framtiden kanske jag har återfått en del av min ursprungliga styrka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar