söndag 23 september 2012

Svaret på vad som gör mig lycklig

Skrev ett inlägg, ett långt sådant :-) och frågade: vad gör dig lycklig? Fick ett svar och ingen annan har velat, eller så törs man inte skriva. Lite synd det dära, för det hade onekligen vart roligt att få veta hur folk tänker kring det här eftersom det berör oss alla.

Man skulle kunna tro, genom mitt andra inlägg, att jag "ser ner på" och tycker det är ohumant att bli lycklig av saker, mode, fitness och sådant. Så är ju inte fallet utan min tanke med inlägget var mer att dryfta tankar jag vet att många tänker, har tänkt eller kommer tänka inom en snar framtid.
För min egen del så tycker jag det är skrämmande att man känner sig tvingad och jagad av att behöva vara, se ut och bete sig på vissa sätt för att falla in pusslet som utgör vårat samhälle. Visst, jag har en nyare mobil, jag har en stor ny tv, datorer finns det 4 av i hemmet (för tillfället) och givetvis har vi en moderna och ny soffa och så vidare. Självklart tänker jag också att jag vill köpa nya kläder, nytt smink (som faktiskt skulle behövas då en del av det jag har är över 10 år gammalt... *skäms*) och göra om vårat hem. Nya bilar skulle sitta fint och att börja träna vore underbart. Frågan är: gör det mig mer lycklig? Kommer jag känna ett välbefinnande och må bra bara för att detta inhandlas och görs?

När det gäller fitness och hälsa kan jag inte göra mycket på grund av mitt syndrom. Kroppen skriker om jag tränar för mycket och det gäller för mig att hitta en balans som gör att jag mår bra. Träningsvärk för mig är inte som för andra "normala". Det gör 10 gånger så ont och det där dubbelt så länge för min kropp att återhämta sig. Men! Jag har hittat något som passar mig och det är s.k powerwalks och lättare övningar. Detta gör jag för att må bra. Lyckligare? Nä. Men måendet blir bättre och jag orkar mer.
Saker? Gör mig inte lycklig, men underlättar vardagen. Dock känner jag inget behov av att mitt hem ska se ut på ett speciellt sätt då jag inte trivs med enformighet eller en stil som är genomgående. Visst, skulle vara skoj att få göra som jag tänkt, men gör det mig lycklig? Nej. Men det ger en trivsel, lugn och harmoni.
Mode och utseende? Har jag ingen aning om vad det är. Haha! Jag bryr mig om att vara hel och ren. Men det här med kläder.. tja.. Mjukisbyxor och huvtröja är favoriten och tyvärr är det oftast vad jag har på mig. Eg är det enda jag bryr mig om mitt hår och mina ögonbryn. Håret får gärna vara färgat i älsklingsfärgen (vilket är dax nu!!) och ögonbrynen plockade och färgade. Men nån vidare fixering har jag nog inte! ;-P

Vad gör mig då lycklig? Min familj. Att spendera tid med min familj gör mig lycklig. Att ibland få känna mig frisk och kry gör mig lycklig. Njuta av naturen, se årstidernas fäger och vända ansiktet mot solen gör mig lycklig. Höra orden "jag älskar dig" och med mening och betydelse gör mig lycklig. Och allt det här låter klyshigt. Jag vet det. Men vet ni vad? Lycka för mig innebär att man har hälsa, mår bra och kan glädjas åt vardagen man spenderar med nära och kära. Lycka är att kunna älska och att få bli älskad. Hur klyshigt det än må låta!

Nu ska jag inte vara den som är den. Visst är det så att om jag får göra om hemmet som jag vill, köpa lite nyare bilar, kläder, smink och sådant, så gör det mig glad. Men som sagt, det ger glädje, det gör mig inte lycklig. Nya bilar vore bra för våra är nog inne på sista versen. Göra om hemmet handlar om att göra det estetiskt tilltalande för oss (eller för mig). Kläder och smink är bara roligt, inget annat. Nya prylar är också roligt, men inte en nödvändighet för att vara lycklig, inte heller för att vara glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar