onsdag 22 oktober 2014

Skolan ska vara kostnadsfri. Eller..?

Under en tid har jag funderat kring det här med skolan och att den ska vara kostnadsfri. Varför säger man så då den inte är det?
Jag har köpt ett underställ åt min dotter som hon framförallt ska ha på gympan för den är ute till efter årsskiftet. De bygger om deras gympahall. Skridskor köpte jag i vintras för det ska dem ju ha på idrotten och lära sig. I år måste jag nog kolla om nya skidor... shit... Gympaskor för de gånger dem är inne på idrotten. Och så alla dessa utflykter som sker varje läsår där fika medtages. Typ. Frukten som ska med varje dag till skolan, inte nödvändigt, men min dotter äter tyvärr inte all mat på skolan...
Sen så kommer då det här: "kom så du vill dag" på skolan. Imorgon. Där de får klä ut sig för snart är det Halloween och på fredag går dem på höstlov. Dagen ska till en liten del spenderas i "uppis" där niorna har ordnat lite Halloween stämning. Barnen får ta med sig nåt att förtära eller så typ 20 kr för att köpa nåt där. Men det är upp till föräldern.
Tror ni min dotter vill komma till skolan och inte vara utklädd? Eller inte ha med sig pengar för att köpa nåt? Tror ni det är nåt barn som inte vill? Och om det är det, känner sig säkerligen detta barn sig utanför.
Tjohalia hade bestämt sig för vad hon skulle ha på sig imorgon. 21.15 säger hon att nä, det blev ju inte bra. Och jag, trött och utmattad mamma, ska hitta kläder som duger till ändamålet. Lätt? Tror inte det. Nu ska hon ju vara typ en monster high, så det blev nå tights, en kjol och överdel. Peruk har hon och måla nåt ärr eller två ska jag göra imorgon.... men suck vilken tid det tog!
Så nu sitter jag här, väldigt irriterad. Varför?? Sådant här kan väl ändå skötas utanför skolan där barn inte behöver känna sig utanför för att föräldrarna inte har råd med utklädnad, råd med att skicka med varken fika eller pengar.... Och kanske inte tiden att fixa barnet på morgonen.
Jag vet. Det här är inget tvång, men vilken 10-åring vill inte det här?!

Nåja. Ny dag imorgon och jag får göra mitt bästa så hon känner sig nöjd. Hon vill ju inte vara "äcklig" eller "skrämmande", utan snarare lite "elegant". Söta unge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar