tisdag 3 september 2013

Det här med att vara rasist och att tycka olika = går hand i hand?

Delade igår en text på facebook som är skrivet av en tjej. Många har delat den och tycker likadant. Och så finns det många som tycker att hon är rasist.

Att skriva att man inte är rasist brukar liktydas med att man är det för om man skriver det så vill man försöka, ja, övertyga att man inte är det. Tyvärr har det blivit så illa att många måste skriva eller säga det för att inte missförstås.
För min del är jag less politiken här i "mitt" land, Sverige. Jag är less på hur landets ekonomi används, eller kanske ska jag skriva "våran icke existerade ekonomi"? Jag är less på vad som händer här och många gånger har jag tänkt att kanske är det på tiden att fly landet.
Det här handlar till liten del om invandringspolitiken. Inte människorna i sig, utan politiken. Att försöka hjälpa så många andra när landets ekonomi så gott som är obefintlig, det förstår inte jag. Är det inte dags att hjälpa dem som redan bor här? Och det gäller ALLA. Oavsett varifrån man ursprungligen kommer ifrån. Det handlar inte om att "kasta ut nån" ifrån det som har blivit ett hem. Det handlar om att stanna upp, tänka till och försöka rätta till, fördela om och ställa det här landet "på fötter" igen. De områden jag tänker på är: skola, vård och omsorg, arbetstillfällen, kunna behålla de stora bolagen här utan att sälja ut dem. Hjälpa de som är fattiga och utstötta, bidrag till forskning o.s.v. Det finns så oerhört mycket! Självklart ska vi hjälpa andra som kommer från drabbade länder, som har det svårt och behöver vårat stöd, men kanske vi kan lugna ner oss lite? För en dag kommer det här landet att rasa ihop och vet ni vad? Då kan vi inte hjälpa nån... För som det ser ut idag kan vi tydligen inte ens hjälpa de som behöver hjälp och redan bor här.

Nu vet jag att det är en del som kommer läsa den här texten och direkt tänka "rasist!!" och peka finger på mig. Men vad är egentligen en rasist? Vad menas med ordet "rasism"?
Idag så har ordet "rasist" en annan betydelse än ursprunget. Alla som tycker något som inte stämmer överens med att vara "icke tyckande om nånting" är rasist.
Så här kommer en förklaring:

Rasism = en uppfattning om att människosläktet skall delas in i ett antal distinkta raser utifrån utseendemässiga attribut (med finare ord: fenotypiska skillnader) d.v.s hudfärg, ögon, hår..m.m. Det är ett antagande om att det finns ett samband mellan dessa fenotypiska skillnader och nedärvda mentala och intellektuella anlag. Man tror att dessa nedärvda anlag är typiskt för alla inom samma grupp/ras. Och man är övertygad om att det finns en hierarki beroende på kvalitén på dessa nedärvda anlag. 
Man kan idag även kallas för "kulturrasist" där man tycker illa om hela kulturer. Vilket nog är mer vanligt än att vara som ovan. 


Jag lägger inte energi på att dela in människor i raser, eller tro att alla inom samma "ras" är si och så i intellektet och har vissa mentala anlag. Jag lägger inte energi i att tro att dessa anlag nedärvs så att alla inom samma "ras" är likadana. Jag kan inte bry mig mindre om sådana saker.
Det jag däremot bryr mig mycket om det är: ta seden dit du kommer. Det här landet vi bor i, Sverige, har ingen egen religion, egen kultur, eller eg. nåt som är "eget". Det finns inte mycket som är karaktäristiskt för Sverige, förutom att vi har en valfrihet. Vi har friheten att välja vad vi vill fira; så som midsommar, julafton... Eller varför inte ramadan, hanukkah (vet ej hur det stavas...). Vi får välja vad vi tycker om att äta: palt, surströmming, fiskpinnar, pizza, kebab, sushi, vegetariskt, röding, älg, fågel, blodigt, genomstekt, rått, LCHF, pasta, glutenfritt, laktosfritt. Vid det här laget tror jag ni förstått poängen. Vi får välja hur vi vill vara klädda: linne och shorts, klänning, kostym, bikini, helklätt från topp till tå (så har jag då på vintern... ). Vi får tycka vad vi vill, utan att bli kallad rasist. Tycker jag det är fel med mord så spelar det ingen roll vad mordet kallas för (ex. hedersmord), för jag anser inte man ska gå omkring och döda andra hur som helst.  Tycker jag inte om att djur slaktas genom att förblöda utan bedövning (ex. halalslakt) så är jag inte rasist - jag värnar om djurens rätt. Tycker jag inte om att kvinnor våldtas (kan vara att någon har en kultur som säger att kvinnor ska vara klädda från topp till tå och tycker hon var lättklädd), så säger jag: ett nej är ett nej. Du får inte "skylla på" att kvinnan såg "villig ut" på grund av klädseln. Gäller ALLA oavsett bakgrund. Där struntar jag också i kulturen och värnar om kvinnans rätt i samhället att själv välja hur hon vill klä sig och se ut.
Så vi har alltså en valfrihet, men även lagar och regler som ska följas så valfriheten har gränser. Sen spelar det ingen roll vad du har i bagaget, vilken bakgrund du har, vilket kultur du valt att tillhöra, vilken religion du har, så måste du följa landets lagar.

Är det nu någon som tycker att jag är rasist? Och i sådana fall, varför? Vid det här laget så anser jag att om fler tycker och tänker som jag skrivit ovan, att blir ni kallad rasist, be dem läsa om vad "rasism" egentligen är och be dem återkomma med konkreta fakta. Sedan vill jag även att ni som tycker jag är rasistisk, ge mig konkreta fakta och "bevis" på att jag faktiskt är det. Efter att ni har gjort det, kan vi föra diskussionen vidare. En liten tankeställare: om du som läsare tycker att annorlunda om något jag skrivit ovan, är det ok att jag kallar dig för rasist? Eller jag vet, om en som tror på judendomen tycker det är fel och hemskt att jag äter fläskkött, ska jag kalla denne för rasist då eller?

Tänk efter både en och två gånger innan du kallar någon för rasist.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar