torsdag 4 december 2014

Löjeväckande. Skrattretande. Vilket skämt!

Ett extra val i mars 2015. Vad säger det om oss som folk, land, samhälle, regering och politik? För första gången i mitt liv blir jag generad över att säga att jag är svensk. Att jag tillhör det svenska samhället, är född och uppvuxen i landet Sverige.
"Stolt svensk" behöver inte betyda att man är lika med rasist och/eller nazist. Utan de kan även betyda att man är stolt över att komma från ett land, bo i ett land, som i många år varit ett land som varit ett gott föredöme i världen, ja åtminstone i Europa i alla fall. Hur kommer det sig att detta land nu har detta kaos, denna sandlådepolitik och varför i hela fridens namn går det inte att komma överens?
Jag har sedan min dotter föddes försökt att lära henne vad rätt och fel är. Vad "sunt förnuft" är för något. Och framförallt har jag lärt henne att "komma överens", att "kompromissa". För man kan inte alltid få sin vilja igenom och ibland bara delar av sin vilja. Med detta vill jag ha sagt: hur blev politikerna uppfostrade egentligen? Vad har dem lärt sig i livet? För det enda jag ser nu är individer som inte har lärt sig att "bete sig" som vanligt folk och inte har lärt sig vad respekt är!

Så här ser jag det och rätta mig om jag har fel:

Vinnarna i valet blev Socialdemokraterna, men med så pass lite röster att de behöver/måste (beror på hur man ser det) samarbeta med andra. Naturliga valet blev MP. V som i vanliga fall brukar ingå, har lämnats utanför, men ändå inte, för mycket av vad dem vill har fått ingå i S/MP:s budget. För att göra det hela enkelt och förståeligt kan man se på detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=P4AZQjFXhDs    Det är Marcus Oscarsson som bakar en mumsig budgettårta. Och den visar klart och tydligen att Socialdemokraternas löften liksom försvunnit... ? Dem existerar inte längre. Typ. På det här så så känns Löfven som osäker och inga klara direktiv. Kanske det är dags att sätta näven i bordet och visa nåm form av ledarskap? Han blir, i mina ögon, överkörd av både MP och V. Kvar finns inte mycket av Socialdemokraterna, om än de har en hel del gemensamt med de övriga vänsterpartierna.

Alliansen, det vill säga alla partier på högra/blåa sidan kom tvåa. Ja, det är ju olika procentdelar på dessa partier, men jag väljer att sätta alla i samma hög. Dessa har ingen klar partiledare för M och tja... det är väl ingen som har sagt att de vill bli statsminister va? Så nu när det blir extra val, vem axlar statsministerrollen då? Jaja. Dem här vägrar i sten att samarbeta över blockgränserna och vill absolut inte ha något med S/MP att göra. Men då funderar jag vidare och tänker att M, eller alliansen, kom ju faktiskt överens med MP om vissa frågor tidigare. Eller har jag fel? S ligger inte längst ut på vänsterskalan och M kallar sig nu för... ja, vad är det nu? "Nya Moderaterna"... Och med det vill dem mena..? Som jag förstått det så ska dem vara det nya arbetarpartiet, eller nåt sånt. Förvirrande i allra högsta grad! Och sist men inte minst har vi ju den mest, vad ska jag kalla henne..? Hm... Gastande? Nä. Det är elakt. Inte framstående, men mest hörda kanske? Partiledaren Annie Lööf  för Centern. Ja, hon är den som hörts mest då hon höjt rösten ordentligt många gånger mot framförallt Stefan Löfven. Jag minns en av debatterna då de blev ett jäkla liv... ja jisses... Det kan man verkligen kalla sandlåda! Men detta är en parentes.
Nåja. Nu har dem röstat för sin egen budget och SD tillsamman med dem vilket gjorde att det blir ett extra val. Vems fel är det?

Och så är det SD kvar då som blev Sveriges tredje största parti. Missnöjesparti, Enfrågesparti. Rasistparti. Partiet för Sverige. Kärt barn har många namn, eller hur man nu brukar säga. Alla vet vad deras parti värnar om. Eller kanske inte värnar om, beroende på hur man ser det. Ja, jag vet inte hur jag ska prata om dessa då jag ibland kan hålla med (precis som med övriga partier) och ibland är det så långt ifrån mina egna åsikter som det går. Men, de har i alla fall stått kvar i deras politik och står stadigt. Dessa har då alltså röstat på alliansens budget, vilket gör att röstar man på dessa, då röstar man per automatik på alliansen. MEN, ändå inte för båda blocken vägrar i sten att samarbeta med SD. De vill inte ens prata med dem, Diskutera med dem.
Det är detta jag tycker är märkligt. För ska det vara en demokrati, ska man lyssna på den del av befolkningen som röstat på SD (oavsett anledning), så borde man väl ändå prata med dem? Eller?

Det är det här jag ifrågasätter mest. Hur kommer det sig att man inte kan visa respekt för varandra? Hur kommer det sig att man inte kan komma överens och kompromissa? Då menar jag inte som Löfven som tappat bort hela Socialdemokraterna i kompromisserna... Utan i överlag? Jag begriper inte hur dessa människor är funtade och jag förstår inte hur det kommer sig att större delen av Sveriges befolkning tycker detta extra val är av godo?
Det känns som ett skämt. Från att ha varit ett framstående land med en god förebild är vi numer ett skämt. Hela landet är som en stor clown med käbblande politiker som gör vad? Jo, kostar en massa pengar som definitivt hade kunnat gå till annat.
Nä. Jag är inte ett dugg nöjd, Inte med nåt parti! Jag tvivlar på att det kommer bli bättre med detta extra val och hörni? Ni som då tycker att det är helt ok med extra valet, det är ju samma personer som kommer att regera och "göra det bästa" för oss. Tror ni på fullaste allvar att det blir annorlunda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar