tisdag 28 juni 2011

Husfixet för i år


I år så bestämde vi oss för att göra klart både det ena och det andra. Som att planera ut gården, bygga tak upp på taket (haha.. det där låter ju inte friskt, ska berätta sen), riva altan och sätta plattor, ta bort buskar.. Med andra ord, en jävla massa!

Det första som hände var att vi rev altanen och det var ett slitgöra Niclas med äldsta sonen Sebbe tog hand om. Högen av brädor är nu förflyttad till en "bakre del" av gården. Dessa ska vi tydligen återanvända.. Vill inte jag. Nåja. Det blir säkert bra det. Sedan beställde jag 5 ton bärlager som tippades framme vid bron och sen har hela familjen hjälpts åt att gräva till, skotta dit och plana ut bärlagret. Nu ser det ut så här:

'


Och bara för att få ett hum om hur det såg ut innan så hittade jag nån stackars bild som ni kan kika på. Nu låg och satt ju barn inte på den för jämnan, men det kanske ni förstår.









Det här är plattorna vi ska lägga och det blir förhoppningvis med start typ torsdag. Imorgon kommer då stenmjölet. 1,5 ton, hemkört och tippat på vårat vibbrade bärlager. Förhoppningsvis.



Vi har även planerat ut gården. På det här kortet ser ni även de stackars brädorna som en gång i tiden var våran altan. Det här delen av gården har varit hemsk! Full av sten, gammal asfalt, en drös ogräs. Det går inte med ord att beskriva om man inte sett det förr. Nu ligger här ett ordentligt täcklager.


Det här är taget vid infarten. Här har det vart nån buske, en tredelad stubbe med rejäla rötter och en mindre rönn. Allt borta och ett fint täcklager.


Andra sidan av infarten. Mitt emot stolpen, framför sleepersen har det varit två busker som en gång i tiden vara rönnar. Dem är borta. Precis mitt framför där jag stod var det en stooor nyponrosbuske som såg ut som "hej-kom-och-hjälp-mig". Det gjorde vi. Den är död och begraven.




Här, längst in mot uthuset har det stått en gammal bil. En skrotbil. Den är numer krossad och omvandlad till bra material hos Kuusakoski.


På det här taket, som är taket till vårat vardagsrum, här ska det bli ett soldäck, alltså en altan. Tror det kommer bli sååå bra! Där ska vi sen kunna sitta och njuta. Det man skymtar där är ett nygjort tak. Det har Niclas gjort nästan själv.


Och så här ser det då ut framifrån, uppe på taket. Den där luckan har han också gjort. Ser då betydligt mycket finare ut än med ett jävla fönster...

Så. Ett nytt tak på taket var det ja.


Allt det här jag har skrivit om, har vi gjort i år under vår och sommar. Det som ska göra här framöver är altan på taket, plattsättningen, gräva ner sleepers, ut med jord över hela gården (kanske sätta gräs innan sommaren är över), bygga igen under bron (snygga till), bygga en ny trapp till bron, en massa nytt grus till infarten. Och där tror jag vi är nöjda. Möjligtvis att jag fixar till en del av våra fönster innan höst och vinter kommer.

Kommer fortsättningsvis att uppdatera läget lite då och då.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar