onsdag 5 november 2014

Möss med renoveringsbehov...?

Vaknade mycket tidigt på morgonen. Tittade ut mot vardagsrummet och ser en mörk gestalt som står vid ingången till sovrummet. Tittade länge. Försökte få hjärnan att förstå vad det var. Spöke? Tittade mot Niclas sida av sängen... den var tom! Skönt.. Frågade vad han gjorde och svaret blev: "Jag försöker höra var råttjävlarna håller till!" Råttor?? Nä, möss så klart. Vi har inga råttor här. Tack å lov... För ni har inte missat den där äckliga stora råttan som rusade ur någons köksskåp? Usch...*ryser*
Och då hör jag ljudet. Det krafsar. Rejält! Samtidigt får jag ett sms av min dotter som skriver att hon "ligger här" och om möss som Sebbe letat under hennes säng och ja.. förvirringen var rätt stor vid det här laget. Men klarheten i historien är: Felicia har hört nåt krafsa, vaknat, bett Sebbe kolla (tur hon har så underbara bröder!) som givetvis krupit runt på golvet för att se en eventuell mus. Hon i sin tur hade lagt sig i soffan i vardagsrummet, nöjd över att slippa höra krafsandet. Kan väl säga så här, hon är den enda som somnade om. Det hörs liksom inget där.
En själv hörde bara det där förbannade krafsandet. Som då och då upphörde och tankarna på sömn blev än mer energiska. Men ack så fel man kan ha. Det är precis som att musjäveln tänkte: "Nu så. Nu somnar hon snart och jag fortsätter min renovering... mooohahahahaaaa!" Precis som hantverkare i lägenheten bredvid som passar på att borra med slagborr eller liknande kl 7 på morgonen då man jobbat natt.
Och för att det hela skulle bli än mer trevligt så var det nån maskin som hördes av något slag.. typ slåttermaskin, men sådant går inte igång nu.. men ni förstår va? Grannen for iväg på jobb och en drös lastbilar tyckte det var kul att dundra förbi på vägen här utanför..Ja, för första gången någonsin så hördes trafiken mycket väl. Händer inte annars.

Vilken trevlig morgon! Renoverande möss (helt plötsligt tycker jag inte alls om renovering. Inte alls.), dundrande trafik, irriterande maskin av något slag och en halvt snarkande karl... Roligare har man ju haft.
Min känsla just nu: ta musjäveln i svansen och dänga den i väggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar